perjantai 14. elokuuta 2015

"Jaksaa, jaksaa, ehtii, ehtii...."



" I beg your pardon, but I never promised you a rosegarden" -this is in my garden -LOVE !



Tämä viikko on ollut niin vauhdikas etten meinaa perässä pysyä... Jo viime viikolla oli muutama koulutuspäivä, viikonloppu meni tuomaroinnissa ja maanantaina Nurmijärvellä suunnittelu-  ja koulutuspäivä. Tiistai meni kotihommissa ja minulle myös valkeni totuus syksyn saapumisesta- viimeinen hetki ilmoittautua englantilaisen filologian ensimmäiselle jaksolle. eli karsivaan kielioppitenttiin joka on jo tulevana maanantaina, 17.8.! Mainittakoot tässä, että viime vuonna reputin tämän ko. tentin kahdesti enkä siis päässyt opiskelemaan. Opinnot toisivat sivuaineoikeuden, eli melko tähdellistä olisi saada suoritettua!
Nyt alan ymmärtää niitä epämotivoituneita oppilaita - Cambridgen  julkaisema "A Student`s Introduction to English Grammar" on kuivimpia lukemiani kirjoja enkä vaan jaksa innostua modaaleista apuverbeistä tai epäsuorista lauseista saatikka niiden merkityksesta opetettaessa nuorille vaikkapa autopuolen asiakaspalvelua englanniksi!
MOTIVAATIO onkin iso asia koskien kaikkea oppimista, ja sen puute jarruttaa oppimista kaikilla aloilla. Nyt kun II-tason koulutuksessa määrahoja kiristettäessä tuntikehykset pienenivät, on entistä tärkeämpää saada oppilaat ymmärtämään myös kotona tehtävien töiden merkityksen!
Joltain luennolta ponnahti esille jo kerran aiemmin kuulemani oppimistapa aloittaa uusi asia ikäänkuin läksyistä, jotka tunnilla sitten yhdessä puretaan ja paneudutaan ongelmakohtiin syvemmin. Ei lainkaan huonompi idea, ainakaan tässä tuntikehyksessä!
Lähtötasotestejä oli tarjolla äidinkielessä laajemminkin varatulle ajalla, ykköskurssilaisilla varattu taloon ja opintoihin tutustumispäiviä peräti kolme- sen tajuttuani  monistin kiireessä KEUDAn vastaavia kokeita englannin - ja ruotsinopintoihin. Tosin se ruotsinkielenkoe oli sitä luokkaa, että sitä paikoin korjailin ja lisäilin omiani- vaikka äidinkieli onkin itselläni ruotsi, en vaan saanut selvää epämääräisistä piirustuksista joita piti tunnistaa ja nimetä! Jotkut testit kysyvät päättelykykyä tai testin tekijän aivoitusten ymmärtämistä eikä suinkaan kielitaitoa!
Siitä tuli mieleen, että perjantaisessa työryhmässä tehtäviä jaettaessa kieltenopettajille, lupasin lähteä mukaan suunnittelemaan KEUDAn käyttöön moodlesivuja eri lisäkursseja varten - mieleeni tuli heti ajatus "apukurssista" ja kertauskurssista niille, joilla jo on vaikeuksia lähtötasokokeiden perusteella!?
Pää on nyt ollut niin täynnä kaikkea muistettaavaa ja huolehdittavaa, että se on jo vaikuttanut nukkumiseenkin - muutamana aamuna olen herännyt ennen viittä enkä ole uudestaan saanut enää unta. Stressin merkki? Kaipa tämä tästä taas lähtee, nyt viikoloppuna pitää tosiaan keskittyä siihen kielioppiin, mutta kahdet ratsastuskisat aion käväistä - huomenna Hyvinkäällä kisaa tuttuja, yksi oppilas ja yksi mun kasvatti. Sunnuntain suunta on sitten Kerava ja kenttäkisat, yksi oppilas ja yksi kasvatti sielläkin. Ei näistä hevosista taida meikäläinen ikinä eroon kokonaan päästä?! 
Palailen maanantain jälkeen, epäilen pahinta vaikka toivon parasta, motivaation kasvua odotellessa...


ihana kesä jäämässä taakse - kyselen nuorilta suullisesti tai kirjallisesti miten on kesä mennyt. 
Ihan hauskoja juttuja löytyy monelta!