keskiviikko 30. syyskuuta 2015

HYPEKS- seminaari- verkossa!





"On the road"

vuodessa tullut henkilöautolla ajokilometrejä liki 40t - kuva lauantailta jossain Heinolan ja Lahden välissä, Mikkelin tuomarikeikalta palattaessa...











Joten tänään oli aivan ihana "antautua kehityksen vietäväksi" ja seurata Tampereella järjestettyä seminaaria verkossa, omalla kotisohvalla osittain jopa maaten, kissan ja koiran seurassa :)

"Hyvinvointia ja pedagogiikkaa siirtymävaiheisiin" HYPEKS eli aihe keskisuomalaisittain.
Aluksi esiteltiin aihetta sivuavat koulutukset, joista keskeyttämisriskin uhanalaisten oppilaiden opiskelumotivaation tukeminen olisi ollut kiinnostava, mutta yrittäessäni sinne jokin aika sitten ilmoittautua, oli jo täynnä.Toimintakulttuurin rakentamisseminaari olisi vielä 2:n OP:n arvoinen, mutta jossain on minun laitettava STOP -nyt jo tuntuu että yritän revittää liian monelle taholle! Ensi viikolla taas HAMK, ja loppuviikosta Tre (kieltenopekoulutusta) ja lokakuun lopulla vieläpä luvassa Hollanninreissu Global Dressage Forumin -merkeissä, joten ohjelmaa riittää                                                                                                                    Kaija Peuna (JAMK) ja Sirpa Oja (Valteri, Onerva) puhuivat monialaisesta yhteistyöstä niin peruskoulun kuin ammatillisten oppilaitosten puolella. Mietittiin miten nuori siirtyy perusopetuksesta toiselle asteelle ja sieltä vähitellen työelämään, ja minkälaista ohjausta hän matkallaan tarvitsee, etenkin erityisoppilas. Mikä on oppilaan oma osuus kouluttautumisessa, ja miten ne omat opiskelutaidot ja niiden kehittäminen korostuvat. Ja ehkä tärkein : MINKÄLAISEEN yhteiskuntaan ja työelämään me häntä koulutamme?
-vihje poissaoloista mitä en ole ajatellut: kerro etukäteen oppilaille, miten toimia läksyjen ym suhteen jos  sairastuvat - eihän luvallinenkaan poissaolo "anna anteeksi" tekemättömiä tehtäviä!

Niilo Mäki- instituutissa on paljon tutkittu MOTIVAATIOTA- aihe mikä minua kovasti kiinnostaa, etenkin kun tein opettajakoulutuksessani sekä tilastollisen että varsinaisen päättötyöni 7-luokkalaisten ruotsinkielenopiskelumotivaatiosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Oli puhetta niin opiskelijahuollosta, monialaisesta yhteistyöstä ja yhteisöllisyydestä - kaikki ihan tärkeitä ja pohdittavia asioita, mutteivät mitenkään kolahtaneet.
Iltapäivään päästyämme Kirsti Laakso, NiiloMäki-instituutista jo eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja, kertoi oppimisvaikeuksista kärsineiden seurantatutkimuksesta aikuisiällä niin meillä kuin maailmalla ja raotti ihan mielenkiintosia tilastoja sekä teki yhteenvedon tutkimuksestaan.
Seuranta oli alkanut jo vuonna 1992, alunperin n 400 oppilaan joukosta, joista 150 erityisopiskelijaa.
Tilastoissa katsottiin niin aikuisiän työllistymistä kuin opintojen loppuunvientiä ja  ylipäänsä elämänhallintaa. Jo aiemmista tutkimuksista lie selvinnyt se tosiasia, että pelkän peruskoulutuksen varassa olevat nuoret ovat syrjäytymisalttiimpia kuin muut, riskiä etenkin pojilla lisäävät eri oppimisvaikeudet.

muutaman kohdan yhteenveto

Syrjäytymisen kierre:
-vaikeudet niin peruskoulussa kuin/tai kotona
-koulun keskeyttäminen/ alisuorittaminen
-ei ammattikoulutusta
-lyhytkestoisia työsuhteita
-työttömyys
-työn vieroksunta, alkoholi ja/tai muut päihdeongelmat
-syrjäytyneiden terveydentila on myös valtaväestön terveyttä heikompi - syy vai seuraus?

Yhteiskunnalle on kyseessä taloudellinen ongelma, mutta syrjäytyneelle todellinen koko elämää käsittävä laadullinen ongelma!

 plus- merkkiset asiat, joilla syrjäytymistä voidaan ehkäistä:
*hyvät ihmissuhteet
*onnistumisen kokemuset
*pienet ryhmät
*koulu- ja työuran tukeminen
*harrastustoiminta

Opelta vaadittavia ominaisuuksia on haastattelututkimuksen mukaan: rento ja huumorintajuinen, mutta jämäkkä!

Hauska yksityiskohta tilastoista oli, että entisten tarkkailuluokkien oppilaista ne, jotka ovat olleet häiriköitä, ovat yleisesti ottaen pärjänneet hyvin, kun taas ahdistuneet, masentuneet tai syrjäänvetäytyjät ovat olleet aikuisina paljon heikommissa asemissa.


-Harrastustoiminta, oli se sitten ohjattua tai itse
"keksittyä", on nuorta syrjäytymiseltä suojaavaa, ja toivottavasti myös ilonaiheita antavaa!
Itse olen ollut siinä onnellisessa asemassa, että liki neljäkymmentävuotta elämästäni olen saanut tehdä työtä harrastukseni parissa!
- No, nämä öljyvärisottaukset ovatkin sitten sitä "oikeaa" harrastamista, mutta onkohan motivaatio ollut heikko kun työt tuppaavat jäämään kesken- tämäkin aloitettu toukokuussa ja nyt alkaa jo olla niin syksyistä että tekele pitänee verannalta pelastaa talveksi sisätiloihin!











Viimeisenä puhui hahmottamisvaikeuksista Suvi Ylönen, myös tutkija NiiloMäki-instituutista. Ennen häntä oli Anna-Kaija Eloranta samasta paikasta, kertonut seurantatutkimustietoa lukivaikeudesta aikuisilla- toki mielenkiintoista ja yllättävän yleistä sekin. Mutta nämä hahmottamisongelmat olivat tietoiskuna melko uusi ja mielenkiintoinen aihe - ehkä juuri oman taustani takia. Kun kysytään MIKSI joku oppii ratsastamaan niin paljon helpommin (vaikka toistoja sama määrä, sama opettaja samat olosuhteet jne) ja miksi jollakulla voi olla vaikkapa voltin ratsastamisessa uskomattoman suuria ongelmia tai esteen hahmottamisessa sen sijainnin suhteen. Muistan myös kun lapsuudessani en lainkaan ymmärtänyt miten äitini oli eksynyt Tikkurilan asemalla ja mennyt väärällä junalla väärään suuntaan vaikka hän päivittäin kulki töihin Helsinkiin junalla!
Hahmottamisvaikeuksia ei koulussa välttämäti edes alaluokilla vielä huomata, mutta kun matematiikka vaikeutuu tai tulee siirto suurempaan kouluun, alkaa ongelmat. Navigointi eri luokkiin voi alussa olla kaikille vaikeata, mutta hahmottamisongelmaiselle löytäminen ei helpotu ajankaan kuluessa, ja tämä on murrosikäiselle todella noloa- mieluummin sitten lintsataan vaikka koko tunti kun myönnetään että oltiin eksyksissä ja myöhästytään! Varsinaista diagnoosia hahmotushäiriölle ei (vielä) ole, mutta tutkimus etenee koko ajan ja on todettu että sitä esiintyy monen käytöshäiriön taustalla ja jopa 1/3 ADHD-oppilaista kärsii myös hahmottamisvaikeuksista!
Näistä ongelmista seuraa pidemällä aikavälillä myös itsetunto-ongelmia, koska varsinaista "syytä" moneen asiaan ei löydy, ja oppilas saa helposti "tyhmän" tai "laiskan" leiman. Aikuisena moni on oppinut "välttämään" niitä ongelmatilanteita, jossa hahmottamisvaikeuksista on haittaa- liikutaan vain tutuissa ympäristöissä, ollaan varovaisia kaiken uuden kanssa,vältetään tiettyjä tarkkuutta vaativia tehtäviä, ei lähdetä päätäpahkaa minnekään "seikkailuun" jne -myös työ ja koultus valitaan mahdollisuuksien mukaan "turvalliselta" alalta.
Tutkimukset vasta alullaan,Suvin otanta käsittänyt vasta 48 narratiivista diskursiota,jossa kvalitatiivinen seuranta,  mutta aihe eritäin mielenkiintoinen ja HAHKU on projektin nimi.
vielä pieni yhteenveto ennen nukkumaanmenoa (huh, pitäisi yhdet sanakokeetkin katsoa loppuun...)

OPETTAJA
*auttaa oppilasta hyväksymään omat haasteensa
*auttaa nuorta löytämään vahvuutensa
*auttaa käyttämään ja oppimaan käyttämään ennakoivia keinoja
''saa taputuksen olalle, ymmärtämystä ja hyväksynnän


"Opettaminen saa paljon aikaan, mutta kannustaminen vielä enemmän"

Open rooli - vuorovaikutus - oletko pahis? - myönnän, tuntui pistos. olen mä välillä.

ajattelemisen aihetta - taas kerran!



"Mä metsään haluan mennä nyt"

eikä siellä eksy - jos osaa navigoida. ja sekin liittyy hahmottamiseen!
Turvallisessa seurassa siellä on aivan ihanaa, syksy on niin kaunis!!