lauantai 12. syyskuuta 2015

Faurien valmennusajatuksia Hgissä - osa sovellettuna erityisopetukseen




Emile Faurie avustaa kokenutta Janne Berghiä piaffissa StÒphirin
kanssa.
















Minulle on jo kahdelta tasolta huomautettu - aiheesta - että erityiskasvatuksen oppimisblogini liikaa rönsyilee ja akanoita on vaikea erottaa jyvistä. No, nyt tässä hevosaiheisessa tekstissä laitan ne OIKEAT opetukseeni sovellettavat asiat kursivoidulla suomenkielellä. Loppu onkin sitten ajatustenvirtaa...

Ideas and thoughts from the clinic of Emile Faurie, English dressagerider, judge and especially trainer, organised by K.O.R.K =kouluratsastuksen kannatusyhdistys. Our olympicrider Emma Kanerva will move with her horses from Germany to UK and stay in Fauries training from october.
First the 4-years - two of them born in Finland, and all they were quite nice ones!
-Any basically correct trained horse might be a future champion, because a horse, who really wants do the work and who´s got good rideability and uses his body when moving, is always possible to work with even to higher levels (if the conformation and health is ok)
-If the horse is contant without resistance in the bridle, it doesn´t matter if he shortly goes behind the vertical line.
-a young horse MUST want to go forward - if he doesn´t find out the reason, don´t punish, but change the way you work! Nuoren (hevosen) pitää pyrkiä eteenpäin, ellei hän sitä tee, selvitä syy, älä rankaise, muuta muuta työskentelytapoja tai -paikkaa!
-Find out different solutions with lazy horses, repeat, repeat, and and reward when things go right!
-Etsi erilaisia vaihtoehtoja laiskalle oppilaalle,, toista , toista ja palkitse kun asiat menevät oikein!
-Laukkarata tai maastossatyöskentely piristää.
-You don´t make a horse go forward, you must make him willing to go!!
Horses don´t understand punishment, they learn with reward, even vocal sounds can calm oractivate a horse. (Beware of the judges, of course!)
-the tempo, rhytm is the first level to keep in mind - as a rider you should keep a metronom in your head!
-the mouthcontact is not to be relaye on - leave him alone if he expects a too strong contact in his mouth! leave him alone and let him go!
-keep often enough pauses and "let him always walk towards the bridle" or give him long reines.
-pidä tarpeeksi usein lyhyitä, vapauttavia taukoja
- A concour should ALWAYS for a young horse give a pleasant feedback and experience to the horse. -Kokeiden ja testien ei pidä tuottaa stressiä oppilaille, palautteen pitää olla rakentavaa!



Maarit Raiskio demonstroi Faurien avulla piaffia ohjasajamalla Irbiksen kanssa.














-Big canter (as Pin Rock´s Zico has) is alright and desirable, but has to be worked with much more than a smaller one.
-with older horses could often be better to start the work in canter rather than in trot
-ride forwards after a change, especially on young horses and "travel through his body"
-a halfhalt is a moment of suspension in time
-when doing something new, never do it too long, keep breakes and always maintain the forward flow! -Uutta tehtäessä älä koskaan tee liian kauan, pidä taukoja ja säilytä "menemisen meininki" 
keskeytä jos tulee ongelmia, ja tee uudestaan. Anna aikaa!!!
-keep the horse on the aids by doing transitions!
-Never ask for full capacity all the time!!  - älä koskaan vaadi täyttä tehoa koko aikaa!
-solve the problems in a practical way -ratkaise ongelmat käytännön tasolla!
-if the horse bites the bridle, give him some oats to chew before you start your course ( if the mouth and all tack is checked and ok)
-let him have a look if something scares him, but then continue work- don´t do a too big issue of different things in the hall.

"Ei mitään uutta auringon alla" vaikka Emilen tapa valmentaa ja opettaa on englantilaisen kohtelias ja miellyttävä sekä erinomaisen hevosystävällinen. En ole itse pohtinut miten paljon omaa, lajikohtaista kokemusta voin myös erityisopetuksessa hyödyntää- tietyt lainalaisuudet pätevät niin hevosiin, koiriin kuin ihmisiinkin. Osaksi olen näitä asioita jo vuosikaudet soveltanutkin, mutta nyt ehkä enemmän ajatuksella ja analyyttisesti pohtien. Kuitenkaan kaikki menee joskus ihan "perseelleen" ja on paha olo monta päivää. Sen oman tunnepuolen kun osaisi katkaista opetustilanteessa  eikä antaisi itsensä provosoitua oppilaiden tyhmistä tarkoituksellisista tempuista! 
Tässä taas ajattelemisen aihetta! 
Oli antoisa kurssitus, ja ihanaa käydä kavereiden aknssa sitten syömässä - virkistävää vaikka väsynyt nyt olenkin!
Huomenna tuomarointia Hlinnassa ja valmennusta - heti siis sovetamaan ratsastuspuolelle opittua! 


perjantai-illan saunamaisema. rauhoittaa.