tiistai 7. marraskuuta 2017

Erilaisia oppijoita, päihdeinfoa, verkostotapaamista, kestävää kehitystä ja kieltenope-verkkokurssia-huh!






Aloitetaanpa erilaisista oppijoista- eli meistä kaikista. Tämä on niin tuttua
hevospuolelta- ei yhtään hevosta voi kouluttaa jonkin valmiin "mallin" mukaan
-kaikki ne ovat yksilöitä,; aivan kuten me ihmisetkin.
Toki pitää noudattaa sitä "punaista lankaa" eli on jotain yleisellä tasolla sovellettavia
pääperiaatteita ja malleja joiden pohjalta toimitaan, mutta tässä piilee ehkä uuden
parjatun oppisuunnitelman perimmäinen aate: kukin oppikoon tavallaan! Opettajaa kuitenkin auttaa se, että hän kokemuksensa pohjalle saa muodostettua tietyn perustan jonka päälle sitten rakentaa.
Erilaisten oppijoiden verkostotapamisessa Helsingissä 1.11. meidät johdatteli aiheeseen Sari Reinikainen ja neurospsykologiasta jatkoi Johanna Nukari.



 Jokaisen tietoiskun perään pidettiin kymmenisen minuuttia ryhmäkeskustelua annetusta aiheesta, ihan hyvä tapa syventää ja puida annettuija ajatuksia. Oma pääni alkaa vaan olla niin täynnä ettei mitään uutta tunnu sinne mahtuvan - tuttuja hyväksitodettuja asioita tässäkin käytiin läpi.

Positiivista oli ehkä osallistujajoukossa se, että myös nuoret aikuiset ja ylipäänsä aikuisopiskelijat AMK-tasollakin saattavat menestyksekkäästi opiskella pienistä oppimisvaikeuksista huolimatta, ja nyt tähän puoleen paneudutaan koska apua löytyy!
Erilaisia "apuvälineitä" esiteltiin melko pikaisesti, mutta verkostoa ja linkityksiä on siis saatavilla lähes jokaiseen ongelmaan - puheesta voi tehdä ohjelman avulla muistiinpanoja, ja tekstiä lukeva ohjelmakin löytyy! Näistä asioista selvitteli meille Jukka Liimatainen mainiten Microsoft One noten, Dragon dictationin, Evernoten ja Google docsin. Tekniikka kehittyy sitä vauhtia, että tähän lie turha mitään erityisapuja linkittää sillä ne saattavat olla huomenna jom vanhettuneita. Mutta apua siis löytyy- esim juuri Oppimisen apuvälinekeskuksen kautta!


Pekka Peura on hyvin opettajiakin kahtiajakava tyyppi - olen häntä ja hänen tekniikkaan perustuvaa "Flipped learning" systeemiä kauhulla kuunnellut jo pari vuotta sitten Campus-seminaarissa. Mutta, oi, tässäkin on edetty - videolta esitti nöyrä mies ajatuksiaan erilaisista oppijoista ja eri tavoista oppia- ei suinkaan pelkkää ongelmien-kimppuun-tietotekniikalla- mallia! Mutta toki- anna ongelma ja päästä oppilaat sen kimppuun ; toki siinä on ajatusta kunhan voimme varmistaa että motivaatiota löytyy!

Vaikkei mitään uutta ja mullistavaa tapahtumassa tarjottukaan, oli välittämisen henki se joka eniten tehosi- oppimistilanteesta on tehtävä aina mahdollisimman turvallinen ja rento, tässä haastetta tulevaisuuteen kun yhteiset ryhmät/luokat vähenevät ja oppilaat itsenäisesti "poksahtelevat" pitkin lukukautta opintojen pariin; kuka milloinkin.
Ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin, joten toivottavasti nämä uudet systeemit eivät kaivaa pohjaa pois siltä sosiaaliselta kehitykseltä mitä luokkamuotoinen opetus on tarjonnut!
kaikkiaan ihan mielenkiintoinen päivä, monen muun asian katveessa toivon että jotain tästäkin päähäni tarttuu- nyt on jo liikaa lyhyessä ajassa tungettu kallooni uutta oppia- onneksi heti torstaina seurasi hankemaailman itsensäjohtamiseen liittyvää asiaa Satu Vainion johdolla- siitä lisää seuraavassa postauksessa!