sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

paluu perjantaille, Dunderfelt & Co



Tässä vielä paluu perjantaihin ja koko päivän kestäneeseen ihan kiinnostavaan ohjelmaan, alkaen Dunderfeltin aikuisuudesta ja luovuudesta. Aihe jossa pikemminkin käsiteltin tietoisuutta, tunnetiloja ja emootiota sekä niitä esteitä mitä luovuudelle saattaa näistä muodostua.
Myönnettäkööt- alussa olin melkein pihalla psyykkisen kunnon treeneistä, 30 sek päivittäisistä harjoituksista ja 360 o kulmauksista olemassaolossamme liittyen luomisen jatkuvaan prosessiin....
Pikkuhiljaa minullekin alkoi aueta mitä ajettiin takaa- P1 P2 ja P3 - joista minulle ensin tuli mieleen lentokentän ne kalliit lähiparkit rakennusten sisällä- olivatkin tiedostamisen eri asteita .   P3 on se potentiaali aivoista ja ajattelukyvystä mikä meillä jää käyttämättä kun vain fokusoimme tilanteeseen "TÄSSÄ JA NYT" (=P1) unohtaen kaiken muun olemassaolon. Aivoissamme on myös tiedostamatonta, sisäistettyä tietoa (=P2) perustuen mm aiempiin kokemuksiin, kognitioon, joka vaikuttaa siihen MITEN me uutta, ajankohtaista tietoa ja tapahtumia sulatamme. Se, mikä tosiaan unohtuu, on se aivojen käyttämättömäksi jäävä osa, mikä on niitä mahdollisuuksia täynnä, kunhan annamme ajatuksille tilaa! Tätä tilaa - myös luovuudeksi kutsuttua- ei saada käyttöön ellei uskalla päästää irti niistä jokapäiväisistä ajatusten rutiineista ja kapeasta katsontakannasta mihin kaikki aiemmat kokemuksemme ovat meidät johtaneet.
Dunderfelt heitti kuulijoille myös ajatuksen siitä, onko mielemme sulkeutunut vai avoin , ja se ei ole samaa kun introvertti tai ekstrovertti luonteenlaatu, mistä myös oli puhetta. Luovuutta on kaikkialla, se on jo itsessään prosessi, ja sille pitää vain olla avoin. Erilaiset TUNTEET on hyväksyttävä, mutta ei saa antautua tunteiden vietäväksi, etenkin jos on tehtävä päätöksiä ja toimittava - tässä tulee se 30 sek sääntö- tunne, tunne, tunne - vaikka kiukkua tai hiiltymystä, salli se, mutta kun on toiminnan aika, palaa realistiseen ajatteluun ja toimi sen mukaan!
Itse tunne on aina aito, siitä seuraa EMOOTIO; tunnetila mihin pystyt vaikuttamaan ja muuttamaan ne voitoksesi- negatiivisia tunteita ei pidä muuttaa negatiivisiksi tunnetiloiksi, vaan tässä vaiheessa käännettävä tilanne positiiviseksi toiminnaksi sen sijaan että juuttuisi siihen "paskafiilikseen".
Eri tempparementit vaikuttvat myös siihen, miten voimakkasti tunnemme, mutta se on sitä ihanaa erilaisuutta, joka on aina rikkaus! Eri tempperamentteihin on syytä suhtautua huumorilla - ihanaa että meitä on niin monenlaisia!



Niin vielä, se 30sek "sääntö" - ihana tietää että minäkin saan suuttua oppilaille kunhan EN HETI avaa suutani ja hauku heitä pystyyn, vaan odotan ensin sen puoliminuuttia että rauhoitun ja osaan toimia taas järkevästi...
Tällä luonteella se vaan on niin vaikea aina muistaa!






 Erilaisten oppijoiden liitosta oli seuraavaksi vieraana Riitta Hämäläinen, teknienä asiantuntijana mukana Pauli Sarsama. Vaikka otsikkona oli "erilainen aikuisoppija kieltentunneilla" aihe voitaneen yleistää koskemaan niin yläasteikäisiä kun toisen asteen koulutuksessa olevia oppilaita. Tilastot ovat tilastoja, ja niitä jo on tarkasteltu, mutta yhä on yllättävää se oppimisvaikeuksien  määrä, mitä arvioidaan koskettavan 20-25% väestöstä! Tämä liittyen koko kirjoon : lukeminen, luetun ymmärtäminen, kielet, kirjoittaminen, matematiikka, kuullun ymmärtäminen  (-erit. B ja D sekaisin, eri S-äänteet jne) suunnat (oikea/vasen!!) keskittyminen, muisti, motoriikka, ajan hallinta (- deadline, pvm...) ja hahmottaminen  . Vielä muutamia huomioita:                                                                             *aukkotehtävät, ristikot ja sanasotkut tuottavat vaikeuksia lukihäiriöiselle
 * kaikki eivät "tekemällä opi" vaikka usein niin oppimisvaikeuksista kärsivän luullaan hyötyvän- yksilöllisyys täsäkin asiassa on tärkeätä!
 * Lukivaikeudet vahvasti perinnöllisiä - vanhemmilta hyvä kysellä
 * asioiden automatisoituminen vie aina kauemmin
 *Oppimisvaikeudet aiheuttavat uein KIELIKAMMON mm pakkoruotsia kohtaan....
 *ASENNEILMAPIIRI vaikuttaa yllättävän paljon
* Kaikki oppivat -kukin eritavalla (=TÄMÄHÄN ON ITSESTÄÄNSELVÄÄ!!)
 * kuuntelu ja yhtaikaa kirjoittaminen vaikeaa (=on huomattu!)
* Äänteiden opettelussa  käytä peiliä (-enpä ole ullut ajatelleeksi!)
* Muistisääntöjä, havainnollistamista, kortteja, leikkeitä, värejä ...kaikki keinot sallittuja!

Mitä en tiennyt, on että Erilaisten oppijoiden liitosta voi kysyä apua, tiedotusta, neuvoa ja ohjausta niin opet kun oppilaatkin ja heidän vanhempansa. Ollaan varmasti tämäkin asia mainittu erkka-pedassa, mutta mikä nyt mun kovaan pääkoppaan olisi tarttunut. Oppimisvaikeuksia, nääs!



"Once upon a time a knight was riding on a horse towards a castle in the night. The castle had been abadonned for a long time ago because of a terrible incident. The only thing that was left was a tower...."
A group of seven (or three or five)  got their small notepads to write a word on; explaining the sort of story they would write - fairy tail ( as ours) science fiction, detective story, love story etc)  Then they all have their bigger papers and everyone begin their story with a sentence including the word they got from their left hand sitting neighbour. Then they pass the paper to the right and the small paper to the lefthand person and the writin continues, sentence by sentence. Our group had just began a lovely, little spooky fairytale when we were stopped by our lecturer and the lesson continued...
An another example - How to write a CV-
the other person is the businessmanager and writes down WHAT kind of persons his/her ifrm is looking for, and then the employaee writes his/her CV considering at those points which are important for the firm. Good training!
*Try to write a short story - at most six sentences - without using the same word again, Difficult!
*How would you explain the way how and where you buy a coffeemaker? Give the vocabulary to the pupils and let them fill in the verbs . using the right tempus. When ready, the story can continue by something odd what happends to the item - it will be stole or there will be a ghost inside it or....
*Give a picture of what-ever-kind and devide your class into smaller groups and give them different tasks to do: Find out twelve adjectives about the picture, eight nouns, six verbs....Do write a poem / story about what happends in the picture or after the picture is taken...Share your results!
*Choose a letter from the alphabet . Create nouns beginning with this letter.Write a story about it- at most 50 words. more ideas by googling "concrete poetry"
*Write a story  exactly 50 words (some songs, fe Bruce Springsteens lyrics) has got stories you could tell in that 50 words. The, when the story is ready, google "Top twenty words"  and take off ALL those words from the list you have written in your story and replace them with others, synomyms or completely new ones which change your story!  Then if you have time, you can even try to rewrite your story as a poem!
THen HOW was the childhood of the little riding hood or the terrible wolf? or Cinderellas stepmother? Or what happened to the seven dvorfes when Snowhite left them? Kind of stories which gives a big opportunity to create one´s imagination - let them write confidentally - without thinking at punctualisition or correct grammar - this is just for fun and gives creativity to the pupils! Must happen in a confident and relaxed athmosphere!
Our lecturer Kevin Gardner from Työväen acatemia  was so lovely and nice - I was so sorry about our fairytale to not get finished so we could had read it for him!


Bianca Hösli Uniikkiääni OYstä puhui vielä viimeisenä opettajan äänenkäytöstä ja pikemminkin sen säästämisestä ja hoitamisesta. No, sen verran on ratsastuksenopettajana aihe minulle tuttu ettei mitään kovin uutta tullut tästä aiheesta, ehkä vihje sellainen 16€ vesipiippu mistä imemällä suolaista höyryä säästetään ääntä. Hengitysteniikalla on tietty merkityksensä ja kun lopuksi harjoiteltiin osaksi ennestään tuttuja liikkeitä, oli päivän anti ihan kohdallaan. Finn Lecturan tarjoama salaattipöytä oli päivän päätteeksi ihan paikallaan. Kaikkiaan positiivinen ja yllättävän hyvä tilaisuus, ideoita ja oppimista tapahtui koko päivän osalta. toivottavasti muillakin eikä vaan minulla. Ensi viikolla vielä muutama opetuspäivä Järvenpään Validiassa- ihan mielenkiintoinen kokemus ja kivoja oppilaita - siitä lisää viikon kuluttua!