sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Loikataan edelleen...maailmantapahtumista huolimatta



















Näkymä kaupungille päin yliopiston mäeltä. Perjantai-iltana lopeteltiin yhtaikaa auringonlaskun kera!-Kävellen uimahallille ja 1000m uimalla  reippaasti oli tarpeen koko päivän istumisen jälkeen! Oppilasparat- he saattavat istua 6-8t joka arkipäivä!
Lisää sovellutuksia- Cmaps löytyy word-versiona läppäreistä, mutta tallentaminen haastavaa.
-Text2mindmap- voi ladata koneelle ja kuulema toimiva.
Naamakirjasta sen verran juttua taasen, että ne tietoturvajutut pitää huomioida- suljettuna ryhmänä voi oppilaat tehdä kuitenkin paljon.
-vaikkei itse olekaan läsnä, on hyvä openkin tietää nuorten suosikkeja-
snapshot, whatsapp, instagram, twitter, ask,
Nyt on ollut paljon lehdistössäkin juttuja tietotekniikasta ja opettajan roolista- ihanaa kun Laura painotti ettei verkko-opetus koskaan voi korvata opettajaa! ja kieltenopetuksessa- vaikka google-kääntäjä ja muut käännösohjelmat kuinka kehittyvät, kielen SÄVYJÄ ne eivät koskaan pysty korvaamaan!
wikispace tuntui käyttökelpoiselta ja sinne avasinkin itselleni tilin- saa nyt nähdä koska käytän ja kenelle sitä tarjoan.
-MUSIIKKI korjaa kaiken - yksi idea on laitattaa youtuben kautta linkkejä oppilaiden suosikkeihin ja pyytää tunnilla esittely ja mahdollisesti lyriikan käännös!
- oppilailta voi myös kysyä ETUKÄTEEN mitä he haluavat kokeisiin, mikä heidän mielestään on oleellista ja tärkeätä - ei hullumpi ajatus!
-wordle hyvä ohjelma, vaatii JAVAN asennuksen
-"perinteisistä" tekstikappaleista voivat oppilaat itse ottaa vastuun mikä on tärkeää ja mitä on syytä opiskella?
WIKIPEDIA ei olekaan niin paha kuin olen kuvitellut - etenkin artikkeleiden yhteydessä löytyy "historia" mistä voi katsoa aiheeseen liittyviä pohdintoja pitkälle. Koska vapaasti ladattavia artikkeleita pääsee kommentoimaan ja muokkaamaan, ehkä lopputulos ei olekaan niin epäexakti kuin olemme luulleet?
Tietyistä aiheista joista keskustelu/muokkaus puuttuu, voi jopa oppilaat, tukihenkilön avulla, muokata, keskustella ja kommentoida aiheita! Mielenkiintoinen pointti! (Etenkin jos löytyy aiheita joista joku oppilas paljon sattuu tietämään - kielenkin voi valita!)
-tähän liitetään "Wictionary" sanakirja joka löytyy myös suomeksi- kannattaa kurkata!
-voxopop äänisovellus, jolla voi tehdä vaikkapa kotitehtäviä.Tätä kannattaa testata esim äikän tunneilla esiintymiseen- oppilas saa kotona kaikessa rauhassa äänittää niin monta kertaa että on tulokseen tyytyväinen!

-perjantai-aamun taulullekirjoitus.

Oppimistutkimuksesta sen verran, että johan se on todettu ettei oppimistyylit mitään "lopullisia" oppimisen avaimia anna- usein on  kyse totutuista tavoista ja siitä oppimiskulttuurista jossa eletään.
Taas niin suureen ääneen puhutaan itseohjautuvista oppilaista ja omista oppimispoluista - lopputuloksena Treelta oli kuitenkin se, että puutteellisia taitoja on harjoitettava.
PISTE.
Tässä runsaudenviidakossa onkin tosiaan tarkkaan harkittava MITÄ työkaluja tietotekniikasta käyttää, ja KENELLE. Ja ainakin minun on nyt HARJOITELTAVA paljon että opin. Ihan niinkuin oppilaatkin.