sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Ruotsissa uneksitaan opettajien työrauhasta! itse odotan kesää ja Tanskan vierailua!



Ruotsintuliaisina käännetty pääkirjoitus Göteborgs.postenista. Aikamoista.
alkuperäisen artikkelin nimi "Alla förlorar på rädda lärare"
-kuvassa jotain positiivista- Trädgårdsföreningen sisääntuloportin yhdessä rakennuksessa "Mikko Mallikas" touhutalo- vastaava mutta pienempi kun Tukholman Junibacken. -

 Olisi ollut toki mielenkiintoista seurata mikä on ollut lukijapalaute, mutta tässä teille käännös ja ajattelemisen aihetta- ihan kaikkea ei tarvitse Ruotsista sentään kopioida!
Göteborgs-Posten 27.03.2016
vieraskynä; Ruotsin valtionopettajaliiton opiskelijajaoston puheenjohtaja Isak Skogstad
”Kaikki ovat häviäjiä jos opettaja joutuu pelkäämään”

-Yht´äkkiä yksi oppilaista potkaisi tuolin altaan ja nousi seisomaan ja alkoi huutamaan täydellä kurkulla. Opettaja kehotti oppilasta rauhoittumaan ja yritti puhua järkeä hänen kanssaan mutta tuloksetta. Oppilas jatkoi huutoaan, nyt kaverijoukon kannustamana. Lopulta opettaja päätti lopettaa tunnin etuajassa.
Tunnelma oli niin vihamielisesti   latautunut että opetusta vaan ei ollut mahdollista jatkaa. Opettaja tunsi itsensä uhatuksi tilanteessa ja oli pelästynyt. Itse istuin typertyneenä eräässä penkkirivissä, sillä opettajakandidaatin ominaisuudessa tehtävänäni oli seurata opetusta muistiinpanoja tehden. Päivän aihe? Uskonto, juutalaisten historia täsmentääkseni.
HARVOIN olen tullut todistaneeksi tuonlaatuista antisemitismia minkä todistajaksi nyt olin joutunut aitiopaikalta kyseisessä luokkahuoneessa. Aivan käsittämätöntä. Kaaosmainen tilanne jatkui myös seuraavalla tunnilla ja lopulta opettaja keskusteltuaan asiasta kollegansa kanssa, päätti hajottaa sen ryhmän oppilaita jotka olivat ongelmien aiheuttajina. Mitään seurauksia oppilaille ei tästä kuitenkaan ollut.
Vaikka antisemitismi itsessään jo on iso asia, oli tämä tietty ryhmä oppilaita onnistunut järkyttämään opettajan mielenrauhaa. Voidaan toki kysyä, että miksi ei opettaja palauttanut järjestystä luokkaan ja näyttänyt selvästi kuka käskee ja mistä tuulee, mutta valitettavasti Ruotsin opettajistossa kytee laajamittainen pelko : Oppilas voi ilmiantaa sinut , ja tätä asetta monet oppilaat käyttävät uhkauksena.
RUOTSIN VALTIONOPETTAJALIITON teettämän raportin mukaan on joka kolmatta opettajaa uhattu ilmiantaa joko oppilaan tai vanhempien toimesta. Siinä tapauksessa että opettaja ilmiannetaan Koulutarkastusvirastolle seuraa suuri henkilökohtainen rasite opettajalle ja siitä on huonoa mainosta koululle. Jopa joka neljäs opettaja kertoo välttävänsä puuttumista järjestysongelmatilanteissa kuten oppilaiden välisissä kahnauksissa, pelätessään joutuvansa ilmiannetuiksi. He toteavat itse tilanteen olevan sietämätön.
Ruotsalaisen koulun järjestysongelmat ovat suurimmat koko OECD-maiden joukosta, eikä tämä ole yllätys sitä ajatellen, miten moni opettaja pelkää puuttumista uhkaavissa tilanteissa. Liian kauan on Ruotsissa ollut tabu puhua järjestyksenpito-ongelmista.  Kun itse olen ottanut asian puheeksi on minua syytetty halusta palata jonnekin 50-luvun kouluun.
Tämähän on tietenkin tuulesta temmattu syyte- myös nykypäivän koulussa on kaikilla oppilailla oikeus tuntea olonsa turvalliseksi koulussa ja saada työrauha. Luodessaan turvallista työympäristöä on opettajayhteisön  saatava selvä tuki niin koulun johdolta kun vanhemmiltakin ylläpitäessään järjestystä. Ei ole kuitenkaan epätavallista tänä päivänä törmätä eräänlaiseen ”laissez-faire”-mentaliteettiin koskien järjestysongelmia. Tämä on suorastaan vahingollista oppilaillemme!
Olen jopa kuullut politikkojen suusta nykymeiningin olevan hyväksyttyä seurausta oppilaiden luovuudesta! Tämä ei kyllä ole mitään muuta kuin kekseliäs selitys sille, että ruotsalaiset oppilaat ovat listan kärjessä mitä tulee rivouksiin ja haukkumisiin tai jopa uhkailuun!
EI OLE VOITTAJIA sellaisessa koulujärjestelmässä jossa opettajat joutuvat olemaan puuttumatta uhkaaviin tai hankaliin tilanteisiin pelätessään joutuvansa ilmiannetuiksi. Yksittäinen oppilas on se joka aina kärsii siitä, kun luokassa on rauhatonta tai jopa antisemitismi vallitsee.
Koulun johdon tulee ympäri maata aktiivisesti työskennellä antaakseen tukensa opettajille ja myös vanhempien on tultava esiin ja kannustettava opettajia heidän järjestyksenpidossaan.
Miten ihmeessä voisi olla oppilasta nujertavaa tai alentavaa että opettajat ylläpitävät järjestystä ja työrauhaa koulussa? Jos luokka on täydessä kaaoksessa- silloin voimme puhua yksittäisen oppilaan etujen polkemisesta! Kaikki häviävät jos opettajat pelkäävät!

Tulevasta Tanskanvierailusta nyt sen verran, että kutsu lävi ja pääsen tutustumaan Drengeakademin leiritoimintaan heinäkuussa,tarkemmin tiistaina 5.7.
Jonkinlaista budjettia täytynee kehittää ja avustusanomuksiakin eri tahoille laittaa, mutta innostunut olen - jospa tässä jotain ajatusta meikäläisillekin koulupudokkaille!
Alfons Åberg- huset


Ullevi- stadionin takana hauska skeittipuisto - minua kyllä hirvitti, taitavat pojat!