torstai 11. lokakuuta 2018

sponsorointi vai täsmennettyä markkinointia- FINSVEllä mielenkiintoinen seminaari



Finsk-svenska handelskammarin eri tilaisuuksiin olen jo useasti osallistunut niin Helsingissä kun Porvoossakin, ja tämä sponsorointiin liittyvä aihe osui kun kivi lätäkköön - roiskui ja rohisi!`



Ratsastusurheilussa aihe on tärkeä- urheilijan keskittymistä harjoitteluun ja kisoihin ei rajoita pelkästään ajanpuute tai se, että palkkatyötäkin tarvitaan elämiseen, vaan tämän lisäksi laajalti tuon urheiluvälineen hankinta & ylläpito!
Minulle toki oli uutta Hjallis Harkimon esilletuomat luvut - vertailuna Ruotsi, jossa 72% urheilusta nauttii sponsoreista kun vastaava luku Suomessa jää 55%! Lajeina Ruotsissa kärjessä mm golf, tennis Suomessa mennään jääkiekko kärjessä talvilajien mukaan. Yllättäen ratsastus ei ollutkaan 10:n parhaan joukossa Ruotsissakaan - liekö Malin Baryardin sponsorin H&M:n "huono maine" työvoima-asioissa osasyynä?




Niin, siis seminaarissa alustajana ja edelläkävijänä toimi Hjallis Harkimo, Ruotsin suurlähettilään Anders Arnhildin tervetuloa-puheen jälkeen, jonka jälkeen lahtelainen Raija Forsman kertoi mielenkiintoisen näkökulman Lahden kaupungin kehityksesta turistipaikkana ja lopuksi pääsimme osallisiksi paneelikeskusteluun liittyen markkinoinnin ja sponsoroinnin uusille urille viemiseen!

Hjalliksen osuudessa kävi ilmi, mitä vauhtia "kehitys kehittyy" eli se mikä vielä vuosi sitten oli "in" on nyt jo täysin "out" ja markkinoinnissa täytyy ennenkaikkea huomioida se ryhmä jolle ollaan suuntaamassa tietoa/mainostamista  ja ne välineet joita luetaan - ei suinkaann sanomalehtiä tai edes tv:tä vaan tänä päivänä tiedonlähteenä on se jokaiselle nuorelle käteenkiinnikasvanut kännykkä....
Ja harva nykynuori -jos nyt ylipäänsänimi "Hjallis" mitään heille sanoo- tietää että kyseessä on henkilö joka nuoruudessaan mm on purjehtinut ykin maailmanympäri- tuolloin sponsoroimassa oli Skopbank, rakennuttanut Hartwall-areenan ja omistaa jääkiekkojoukkueen...
Sana "sponsorointi" kalskahtaa tämän nykyisen poliitikon suussa kovin keinotekoiselta - hän käyttäisi mieluummin sanaa markkinointi tai yhteistyö.




-------nyt meni hermot - juttu lähes loppuunkirjoitettu ja se vaan hävisi---yleensä tallennus tapahtuu automaattisesti mutta tämä kone alkaa vetää viimeisiään ja toiminnot eivät näköjään ole ihan ajan tasalla...
no, lyhyesti uusiksi - Esport on Hjalliksellakin uusi tuleva aluevaltaus jossa jo nyt liikkuu suuri raha ja paljon nimenomaan nuoria.

://blogit.iltalehti.fi/hjallis-harkimo/2017/10/13/e-sports-tulee-urheilutoimitukset-ovat-pihalla/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroninen_urheilu

Toinen ala, mikä tulevaisuudessa on otettava huomioon, on 5G ja sen kehitys.
Markkinoinnissa on huomiotava kohde ja käytettävä oikeita välineitä - mitään paperilehtiä eivät esim nuoret lue, mutta kaikki minkä saa irti kännykästä esim Youtuben kautta, on kovaa valuuttaa.
Videoissakin on vaan muistettava tarina - tyhjänpäivästä kuvaa on turha näyttää!
Tubettajat ovat pian suosiossa ohittaneet bloggaajat, joten maailmanmeno on tätä nykyä jo melko vauhdikasta!
Hjallis palasi itse sponsorointiin vielä sen verran, että mainitsi ruotsalaisten taidon saada urheilijoitaan sponsoroinnin kautta esille ja jopa menestykseen, mutta lisäsi kuitenkin -pilke silmäkulmassa ja Grönholmiin katsoen: "Inte kan svenskarna  köra bil, inte"




Seuraava puhuja oli Lahden "maailmankartalle" pyöräyttänyt matkailu- ja tapahtumien markkinoija Raija Forsman, joka hyvin faktoihin pohjautuen kertoi Lahden tiestä Suomen parhaaksi turistipyydykseksi vuonna 2018.Näin matkailualan lehdet Mondo ja Image, ja jos mietimme yleisörynnistystä niin HiihtoMM:iin 2017 kun Cheekin jäähyväiskonserttiin voimme olla asiasta samaa mieltä. Forsmanin oma tausta 15 vuotta Silja Linen markkinoinnissa on viitannut tietä ja uusista isoista tehtävistä mainittakoot MotoGP 2020.

Seuranneessa paneelikeskustelussa puhuttiin mm Fazerin (Ulrika Romanschuk)katsontakannasta elämysten tuottajana- nyt mm "lapset liikkeessä"-kampanjalla ja "Stafettkarnevalen" on jo vuosia kuulunut Fazerin sponsorotaviin tapahtumiin  ja Stora Enso (Satu Härkönen) kertoi osallisuudestaan Lahden MM-kisoihin osittain metsänomistajien isäntänä toimien, ja Finnair (Robert Lönnblad)  puhui myös ympäristövaikutusten ja hiilijalanjäljen pienentämisestä- onhan heillä maailman moderneihimpiin ja vähiten saastuttaviin  kuuluva laivasto! Heidän sivustoltaan voi myös tarkastaa oman hiilijalanjälkensä, ja lentoliikenteen reiteissä pyritään aina huoimioimaan lyhyimmät tiet. Entinen rallikuski, nykyään osittain sponsorinakin toimiva Markus Grönholm pyrkii myös koordinoimaan eri tapahtumajärjestäjiä ralliurheilun pariin ja myös sitä kautta hankkimaan sponsoreita- tällähetkellä hänellä on "listoillaan" oman pojan lisäksi nuori venäläistaustainen kaveri.



Runsaslukuinen yleisö esitti keskustelijoille paljon mielenkiintoisia kysymyksiä- itse uskalsin tiedustella Raija Forsmanilta miten matkailussa voidaan ottaa maailmanlaajuinen lämpeneminen huomioon ja edesauttaa kestävää kehitystä. Hän oli iloinen kysymyksestä ja sanoi asian olevan heillä agendassa enenevässä määrin. Ja kun aiheeseen päästiin, kaikilla oli jotain ilmastomuutokseen liittyvää asiaa- Ensossa panostetaan uusiutuvien tuotteiden kehitykseen, Fazer panostaa kestävään kehitykseen ja lähiruokaan  - kyllä, Agenda 2030 on myös kuultu näissä firmoissa!
Sponsorointiin liittyen, Hjallis otti puheeksi nuorten, lahjakkaiden mutta vielä tuntemattomien urheiljoiden kehityksen - kuka heihin uskaltaa satsata? Tässä Grönholm totesi että on ongelma- systeemi nuorten urheiljoiden talouden helpottamiseksi puuttuu.
Mutta kaikki keskustelijat olivat yhtä mieltä siitä, että myös firmojen välistä yhteistyötä pitää olla ja digitaalinen kehitys otettava entistä enemmän huomioon markkinoinnissa ja tiedottamisessa - ne oikeat kanavat löydettävä oikeille kohderyhmille!





Helsingissä meneillään silakkamarkkinat - muistan lapsuudesta isona tapahtumana- mutta nyt ei kovin montaa alusta parkissa ollut. No, löysin kuitenkin purkillisen valkosipulisilakoita niin jotain tuomista oli kotiin!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti