lauantai 19. kesäkuuta 2021

KESÄ -SOMMAR-SUMMER-LÈTE-SOMMER - mikä ihana syy laiskotella ja nauttia!

En kiellä iän mukanaan tuomiin haasteisiin taitaa kuulua tuo väsymiseksi mainittu olemus- en muista koskaan olleeni niin väsynyt kun nyt lukuvuoden päättyessä (paitsi viime keväänä? ) Viikko meni nytkin vaan latauspistettä haettaessa, mutta nyt jo parin tuomarointireissun ja kyläilyjen jälkeen tuntuu että puhti palaisi vähitellen...
Lohduttihan se vähäsen kun työkaveritkinsanoivat minulle "osuneen" luokka jossa harvinaisen paljon eriasteisia ongelmia, mutta tätä kai tämä opettajan työ on- välillä helpompaa, välillä rankempaa?? Enkä aio itseäni pyhimykseksi nostaa- toki oli asioita, jotka olisi voinut ratkaista toisinkin, mutta maaliin saatiin koko laivue ja jatko on heidän omissa käsissään. Oma opiskelu ollut yhtä tervanjjuontia, ja saadessani yhden 5 opintoviikon kokonaisuuden toissaperjantaina lähetettyä, oli pettymys aito kun numeroksi tuli 2- eri arvostelija toki kun se, joka minulle oli vitosen antanut... Tosin miettimisen aihetta- sain pyytäessäni perustelutkin - olen itse aika pilkunn.... ja vaadin täydellisyyttä korkeimpiin arvosanoihihin- niin koulussa kun ratsastuksessakin - eli omasta aseesta sivallettiin! Miettimisen aihetta, tosiaan!Kuitenkin, haluan yhä pitää riman korkealla jotta tavoitteita saavutetaan, olen yhä sitä mieltä että niitä hyviä numeroita annetaan aivan liian helposti , ja vitonenhanon se numero joka luetaan "ei tiedä mitään aiheesta".
Monikulttuurisuus avautuu minullekin pikkuhiljaa - uskonnon osuus meneillän ja yllättävän kiinnostavaa- vedin ensimmäistä kertaa opettajana elämänkatsomustiedon kurssin ja se oli sangen kiintoisaa, saimme myös eri uskonnoista eri näkemyksiä- ihan esimerkeinkin koska luokkamme edusti niin luterilaisuutta, ortodoksisuutta, katolismia kuin islmaiakin ja kaikella on paikkansa. Enemmön ja enemmän olen sitä mieltä että suvaitsevuus on hyveistä ehkä tärkein? Kunnallisvaaleista ei nyt sen enempää en pyynnöistä huolimatta asettunut ehdokkaaksi, koska kerran kokeiltuani olen sitä mieltä että jos aikoo, on onnistuttava. Se vaatii satsauksia, ja vielä enemmän satasusta sitten kun ollaan siellä valtuustossa niitä päätöksiä sorvaamassa- on hankittava asioista etukäteen TIETOA JA FAKTOJA ja se vie aikaa. Hoidan nyt nämä opinnot ensin, ja sitten katsotaan onko vaaleja tulossa... Vielä kerran sana KESÄ. Ihanaa, olen ilmeisesti aina ollut kesän lapsi ja nautin täysillä- tämänhetkiset helteetkään eivät häiritse kun pääsee pulahtamaan järveen!!! TAIDE on toinen asia mistä nautin - ensin treffit Ilja Repinin kanssa Ateneumissa (olen viimeksi nähnyt Retretissä joskus kauan sitten...) ja viime viikon Mäntän-reissu ja Banksyyn tutustuminen oli ihan kohokohta! Muistutus myös siitä, miten hauras elämä voi olla, antoi miettimisen aihetta. Tänään mennään täysillä, huomenna onkin sitten jotain aivan muuta. Herää myös kysymys, miten voi auttaa tunkeutumatta ja olematta tekopyhä? En minä kenenkääön lattioita ole menossa kuuraamaan, mutta pelkästään ajatus siitä, että jotenkin voisi olla hyödyksi, on herättävää. VESI, ja uiminen . Uusi harrastus kun lajissa voi kilpaillakin - olin positiivisesti yllättynyt Mäntsälän kunnan myöntämästä 200e urheilustipendistä SM-pronssimitalista viime vuonna.... Se on myös tosiasia, että jos olen "tehnyt hevosia" ja elättänyt itseni alunperin harrastuksella, josta kehkeytyi työ, ei ole paluuta menneeseen- en tule koskaan harrastamaan hevosurheilua.
Lyhyesti viisu kaunis- kesä parhaimmillaan, osa ikkunoista jo pesty, yksi matto jo puhdasja vaatehuone odottaa remonttia. Tiedoksi vaan ettei liikaa tule laiskoteltua.... heinäkuun lopulla Islantiin osittaiselle opintomatkalle. hei, tätähän olen suunnitellut jo kymmenisen vuotta!!! Jee. eElämä on - nauttikaa, ystävät. PS Välillä kyllä tuntuu perk---seltä kun syksyn työasiat yhä levällään... Alan ymmärtää, miten ihmiset tykkää työsuhteesta, joka on voimassa "toistaiseksi" . Nää jutut kun ei oo koskenut minua...
Sekalaisia kuvia, olkaatten hyvä. Sekalaiselta tuntuu tuo elämäkin välillä!
Ateneumissakin oli siis treffit Repinin kanssa, täytynyt paljon enemmän suunnitella kun on tuo korona... -MMe Rivoir, Mäntsässä jo ihastunut, ihana!! Ja Didrichenissäkin kävin - arvostan Tove Janssonia yhä enemmän - hän on ollut niin VAPAA!
Ja vielä ohje- nauttikaa ke sästä - se ei jatku ikuisesti! Siksi sitä kai arvostaakin??
PS Mme Rivoira esiintyy vahoingossa kahdesti, mutta en osaa poiskaan ottaa- näkyy minulla luonnoksessa vain numerosarjoina....Katsokaa kahdesti -on niin hieno!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti