tiistai 18. kesäkuuta 2024

 Hälsningar från Sverige- Malmö och Stockholm har för min del blivit uppdaterade och mycket annat också gällande både svenska språket, kultur, ekonomin och politiken-och museér. Har inte tidigare deltagit i svensklärarnas kurser (förutom Hanaholmen) men programmet i Malmö verkade vara så bra, att eftersom fjolårets resa till SydAfrika med engelska lärarna är i prisklass för sig, tycktes Sverige som kursmål inte alls vara illa!


Vi börjar med Stockholm, vart jag alltså ansökte om och- hör och häpna- lyckades få ett sk vistelsestipendium för fem dagar. Det innehöll inte resorna, men nog program på finsk-svenska huset (motsvarighet till vår Hanaholmen) plus dagspenning till smärre kostnader ss mat och trafik. 

Hade gärna lämnat Malmökursen bort, men då resorna och kursavgiften redan var betalda, så blev det "Sveamamma för hela slanten" och emellan kurserna var jag några dagar hemma, tvättade och packade om.

Flyg går titt-och - tätt till Stockholm, och det påstås ju att man kan resa under hundringen fram-och-tillbaka, men hur jag än sökte fick jag punga ut ca 150€ via Ebookers- dit med SAS och tillbaka med den två timmar försenade Norvegian. Hade enbart handbagage med till Stockholm- på sommaren klarar man det fint-egentligen är det endast bytesskorna som väger. Skulle ha kunnat göra litet kläduppköp i rean också, samt ett par nya sommarskor, men någonslags "utbudspanik" drabbade mig och kom inte för mig att köpa något mer än några böcker + turistgrejor att hämta som "tuliainen"  "slottskaffe" och te från slottet Sofiero i Helsingborg.

En grej med flyget jag väl kom ihåg sedan tidigare var tåg- eller bussbiljetterna till centrum- otroliga prisskillnader! Det snabba flygtåget kostar 340SKr, medan enkel bussbiljett köpt på stationen, kostade endast 150SKr! Inte ett öre hade jag svenska pengar, dom vill inte ens ha kontant på de flesta ställen, och det gick smart att använda bankkortet (Nordea) men kursen var nog inte så bra då det officiellt hette att för en € får man ca 11,40 SKr, men i praktiken var kursen under 11...

Tänkte på måndagen-fram kommen till hotellet före 11 lokal tid- bara lämna in reseväskan, men till min överraskning var rummet klart, så det blev en liten tupplur att börja med . Freys hotel vid en liten sidogata till Vasagatan med anor och ypperlig lokalitet alldeles nära både t-banestationen, Hötorget och alla köpgator... Ungdomarnas paradis kan jag tänka mej, men fem dagar i "centrum på all happening" räckte väl åt mej! Finlandsinstitutet låg endast på en 20min. promenad så vi finländare tog oss dit och tillbaka från tisdag till torsdag med flere olika rutter.



Pendeltåget stannade visserligen på varje station, men prisklassen var annan än Arlanda Express- 16.05 € blev det i euro- tillbakaresan med buss blev ju ännu billigare 13,65. "Hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa" - i tanke på eleverna gjorde jag allsorts förfrågningar och filmade också material till svenskalektioner...


Hotellet hade anor från 1700-talet med droskor och hade inte ens bytt ägare så många gånger. God frukost, vänlig personal, helt normala rum med gammaldags trevliga blomtapeter, och "riktiga" nyclar man satt i låsen och vred om idörren- glömde fota nyckeln 😅

"Ut på stan" - testade även en lunchservering nära Hötorget innan jag tog mej iväg gående till Djurgården och ABBA-museet man hört om. 
31,66 € tycks entrén ha kostat i euro- nog ok om man är inbiten Abba-fan, men jag hade inte behov att låtsas dansa och bli filmad eller sjunga något karaoke-liknande mm. Helt ok och väluppbyggd installation alldeles invid Gröna Lund, men nog litet av en besvikelse då man jmf inträdspriset!


Restaurang "Pyttirian" var en av många i ett kroghus nära Hötorget och deras lunch innehöll då en schnitzel med potatis och god sås, sallad fick man söka skilt- om man fattade göra det. Min bristande stockholmska gjorde att det gick upp ett ljus åt mig gällande salladen först när huvurätten serverades...

Prisnivån ungefär samma som i Finland- tog en öl med maten så notan var 22.59 omräknat i euro.

Enbart maten var då 139SKr, dvs ca 12,63 €


Tillbaka till Djurgården och livet efter ABBA- tja-a det blev ju både Vikingar och Spritmuseum sedan- Vikingmuseét kan jag väl rekommendera, isynnerhet åt de yngre- hann inte kolla det omtyckta "tåget" som lät ha fört passagerarna till en värld av vikingar i nedre våningen. Bra service- kom in  gratis då det var en halvtimma kvar öppehållningstid och jag nämde att jag var efter material/utflyktsmål i tanke på elever...



Samma service fanns inte på Vasaskeppet- 15min innan stängdags hafe jag behövt betala fullt pris -220SKR under sommarsäsongen- för att titta in och ta några fotografier. Det blev ogjort. Men spritmuseet var intressant och några finnar hade också plats i historein- Algot Niska beskrevs både i bild och text! Jag hade inte ens vetat att även Sverige hade förbudslag, fast inte lika sträng som i Finland. Ordet "gå krogrunda" måste ha kommit till i dessa tider, då det var förbjudet att dricka mer än två groggar/glas på en och samma krog!











Vasaskeppet har jag sett inuti några gånger, så det lämnade jag osett denna gång. Men visst behändigt med en massa museér, GRöna Lund och även djurpark inom samma område!
Tyvärr stänger museén även på vardagar tidigt- hade i minnet att Junibacken med Astrid Lindgrena sagofigurer är ganska fantastisk, men hann inte med det på måndag, och senare hade vi så tätt program att det inte bara blev av...

MAX-burger- "svenska hemmets kök" tycks finnas överallt så jag testade på måndag kväll med att ta hem en hamburgarmåltid. Prisen i samma skala som hos oss, beställa kan du via en app, men personligen tycktes också duga. Visserligen är Stockholmsdialekten snabbtpratad ganska omöjlig, men jag tror jag fick det jag beställt....


Efter en god hotellfrukost började 24 svenslärares program på tisdagmorgon klo 9.30 med presentation- vi var 22 qvinnor + några mansorienterade, från olika håll i Finland. Åldersbyggnaden var nog mellan 30 och +60 tror de flesta var i 40-50 års åldern. 
Slutar här nu med Stockholm infot - några dagar föreläsningar, visit till Valdemarsudden och Prins Eugens-museét samt Nordiska museét var på programmet- jag återkommer!
Sista dagen "fritt fram"- vi var några på samma flyg så jag spenderade dagen med Suvi på slottet och slottets skattkammare samt kyrkan- hela förmiddagen gick åt och vi lyckades se vaktombytet på slottet klo 12- nu i bättre väder än en gång för länge sedan vinterdtid då knarriga ungar frös av bara väntandet...






Här i väntan på vaktombyte på slottets innergård-
Suvi, jag och en massa andra turister..

Sedan nerför backen västerut, över bron och till Riddarholmens kyrka var alla de kungliga har sin sista viloplats.
Med anor från den katolska tiden och byggd på 1200-talet, var det en förnämlig upplevelse!

Finlands presidenter hade alla sin sköld i kapellet, och här är också Gustav Vasas grav , har inte passerat tidigare då  Riddarholmens kyrka inte ligger direkt vid nådon rutt, utan litet vid sidan om Gamla stan och slottet. 


https://www.kungligaslotten.se/vara-besoksmal/riddarholmskyrkan.html

Det var passligt att sluta vår vandring i kyrkan och ta oss tillbaka till hotellet till vårt bagage, samt söka oss med Taru i sällskapet till busstationen och sedemera flyget.
Jag måtte haft en himmelsk tur alla de år jag flugit - i medeltal 2-3ggr/år de senaste 40 åren- då flyget aldrig varit mer försenat än en halvtimme eller så. Nu väntade vi nästa två timmar och böt "gaten" emellan...
En fin vecka- återkommer ännu med föreläsningsmaterialet och föreläsarna- nyttigt och lärorikt alltsomallt!
Ha en skön sommar!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti