perjantai 21. kesäkuuta 2024

Dagens svenska skolvärld och litet språkkraft samt institut

Torsdagens program började åter 9.30 på Finlandsinstitutet och nu var det Svenska institutet som presenterades av Charlotta Johansson och Michael Skoglund .




"Vi ökar omvärldens intresse för Sverige" sedan 1945 heter deras slogan som även då gäller
ekonomin och samarbete i Östersjöregionen på alla nivåer.

Stipendier ges för masterprogram och 42 länder med i biståndsamarbete, ledarskapsprogram finns också.
nytänkande- öppenhet-omtänksamhet-äkthet 
Det finns mycket materiala för svenskstuderande och -lärare ss. "kort svensk språkhistoria", i Tjärn ordnas olika kurser för lärare.
Det går också att hitta olika material tex för ambassader som består av ytställningar, videon,presentationer, seminarieföredrag etc  på adressen  www.si.se  och Imagebank.Sweden
Universitet omkring i världen bjuder på studier i svenska, tex bara i Tyskland på 53 ställen, oci i USA 26  universitet; alltsomallt finns ca 500 lärare. 
SI:c lokaliteter finns på Hammarby sjöstrand och trots nedskärningar finns en personal på 130, även i Paris.


Finlandsinstitutet och dess verksamhet -vår vistelelse medräknad- omfattar både konst, kultur och samhällskontakter samt kulturell växelverkan. På Snickarbacken ordnas  kurser i finska och i samarbete med Hanaholmen hålls även skräddarsydda kurser i språk eller tex i samarbete med Mieli ry.
Sveriges största bibliotek på finska finns på Snickarbacken och sköts av bibliotekarie Eva Österberg- det har gått att hitta "lukemista suomeksi" sedan år 1894!
Kulturförmedlingen innehåller bla finska nya filmer som då distribueras efter förfrågan omkring i landet via institutet,; textade på svenska. 


Anna Nummi (tv) och  Wivan Nygård-Fagerudd stod
för presentationen av Finlands institut.

"Det är inne att vara finne"   

låter numera bra även i praktiken - precis som tidigare talare har berätatt oss, så nu gäller det att hålla flagga uppe- på båda språken!

Också inom teatern bjuder man föreställningar på finska, närmast barnteater men även riksteatern har program.
***följande föreläsare var Henrik Melin från SPRÅKKRAFT; 
https://sprakkraft.se/lektionsplanering.html

Minuset med många bra idéer var att man behöver en svensk app (som inte direkt går att ladda upp i Finland om jag förstod rätt?) för att använda dateringarna och tex de tv-program som då läses med understreckningar och olika tecken som hänvisar till översättning. Google fanns i bakgrunden för översättning av vissa ord, vilket utan rätt textsammanhang kan vara svårt.
Ideén i och för sig god, men bör absolut ännu utvecklas innan programmet är helt användbart!


Henrik Melin var en mycket övertygande "salesman" men jag var ändå litet skeptiskt mot formatet - det gäller att nu följa med hur det utvecklas, för Sverige är en föregångare i att lära språk åt invandrare- något vi ännu inte hos oss kan! Det finns ju möjligheter att integrera invandrarna i Finland på finska ELLER svenska, och upp i Österbotten lär svenskan vara det första språket för många- den finska grammatiken sätter stop för många från ett annat språkområde!


Sist fick vi höra om det som intresserade oss lärare kanske mest: SKOLAN I SVERIGE
Heidi Sorvettula och Maija Vola stod för fakta; de bägge representerade finskspråkiga skolor men pratade om skolvärlden överhuvudtaget och om friskolor som numera är mycket populära, men en del har också måste stängas efter skolinspektion som visat brister i ekonomin etc.


Några punkter om skolan jag skrivit upp:
*Sverige har skolPLIKT , inte bara läroplikt som vi.
*skolorna ger inte överlops ledigt för familjeresor etc, men föräldrarna tar ibland olovliga "time-ot" ledigheter som sedan klassas som sjukfrånvaron...
*sk "glädjebetyg" siktar på det positiva inom lärandet, som gör jämförelsen skolor emellan rätt svårt 
*Även friskolorna är avgiftsfria (om jag förstod rätt?) och finansieras av stiftelser eller funktionerar som statsunderstödda aktiebolag- 90% av eleverna går dock i kommunala skolor, 70% av gymnasieeleverna
*SKOLINSPEKTION som vi inte mer har, tycks fungera som lite "skrämsel" i Sverige- det kan ske närsomhelst och varsomhelst och då kollas rektorns arbete, betygsättning, tryggheten och undervisningen i sin helhet.
'På lågstadierna samlas telefonerna in för hela skoldagen- det lär litet växla skolor emellan, men blivit striktare
*I de sverige-finska skolorna sker undervisningen max. till 50% på finska, resten på svenska
......
Lärarutbildningen innehar 240sp, och en kandidatexamen räcker. Det finnns också en sk VAL-utbildning för att legitimera de lärare som inte är behöriga.
Grundskolan består av 194 arbetsdagar med 1360 timmar, varav under läsåret den långa sommaren sas. "jobbas in" med 45 timmars arbetsveckor, varav 35 på skolan. (Låter inte väldigt lockande...) 
*pensionsåldern för lärare är 67-68år
*Lärarlönerna är inte så höga jag hade trott, men personliga tillägg går att få, och beroende på övriga uppgifter inom skolan kan lönen omfatta mellan 35000-45000SKr i månaden -om jag förstod rätt?


De disciplina åtgärdena liknar mycket våra...





Dessa uppgifter var ett intressant slut på vistelsen, hade ännu önskat mer information om våldet och problemen som de svenska skolorna har, men där måste vi tydligen nöja oss med att allt är "lagom" och via konsensus klaras problemen av- eller hyssjas under mattan. Fakta lär vara att man inte i svensk miljö pratar om problem utan bara trevliga saker, vilket kan vara en delorsak till att skolvärlden inte mår så bra och sgregationen är ett faktum- fast det inte medges. 
Vi måste här i Finland ta vara på det goda, men också vara på alerten med problemen i den svenska skolvärlden så vi inte begår samma misstag!  Mobilpolitiken verkar vara bättre i Sverige- där har vi något att ta efter -inte vänta på en massa byrokratiska lagstiftningar! Den nuvarande skollagen tillåter att "tillvarata de föremål som är farliga eller stör undervisningen"- så enkelt är det egentligen!

"29 § (30.12.2013/1267)
Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön

Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.

Kouluun ei saa tuoda eikä työpäivän aikana pitää hallussa sellaista esinettä tai ainetta, jonka hallussapito on muussa laissa kielletty tai jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta taikka joka erityisesti soveltuu omaisuuden vahingoittamiseen ja jonka hallussapidolle ei ole hyväksyttävää syytä.

Edellä 4 momentissa tarkoitetuissa järjestyssäännöissä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä sekä tarkempia määräyksiä 2 momentissa tarkoitetuista esineistä tai aineista sekä niiden käytöstä ja säilytyksestä. Lisäksi määräyksiä voidaan antaa koulun omaisuuden käsittelystä, koulun tilojen siisteydestä huolehtimisesta sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella."

Efter en avslutning med kaffe&bulla dvs svensk fika, fanns ännu tid att bekanta sig med Stockholm/ göra uppköp varav jag valde att testa åter tunnelbana, SL;s båttrafik från Slussen till Djurgården och spårvagn (=buss) no 7 tillbaka till T-banecentralen. En bättre bild av Stockholmskartan började äntligen växa upp! Bättre sent än aldrig - har nog varit till Stockholm mer än 10 gånger tidigare...

Nu inför Midsommar önskas alla ett bra väder och god mat - någon "kockobrasa" blir det inte då varning för skogsbrand gäller, men visst kan korven grillas på spis också! Och en svensk midsommarstång vore kanske ett försök värt- såsom på kusten hos oss!*


PS! Återkommer efter Midsommar med text&bild från Malmö - det blev för min del svenska och Sverige i hela två veckor!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti