lauantai 22. kesäkuuta 2024

Med svensklärarna i Malmö- bättre än sitt rykte!

 Det blev icke-kronologisk ordning på mina anteckningar-började med Stockholm och försöker nu kolla vad jag skrivit om Malmövistelsen 3-7.6.2024. Har inte tidigare deltagit på svensklärarnas resor, men programmet verkade intressant- inte minst pga visit till "Wallanders Ystad" och den svenska kungafamiljens tidigare sommarresidens Sofiero nära Helsinborg-så, vad vidare- skaffade flygbiljetter i tid till Köpenhamn, var också vår vecka avslutades på den danska lärarhögskolan. 


-Bilden th "turning Torso" som påstås vara en turistattraktion, lär vara ett vanligt bostadshus utan entre för ivriga turister- några av kurskamraterna hade försökt men inte kommit in.

Tåget (svenska SL, ca 30min , € 13,45) hade ändtation först på tredje stoppet i Sverige- har faktiskt tidigare stannat vid Hyllie och bytt till tåg österut på väg till Falsterbo tävlingar för något år sedan.

Sveriges tredje största stad med ca 350.000inv och dålig renommé pga gängkriminalitet - vad hade jag väntat mej? Inte åtminstone ett härligt gammalt centrum med flere kanaler som mynnade ut i havet, och fridfulla gågator samt trevlig stämning. Men så är det ju- inte har vi oroligheter i Hfors heller om du bara rör dig i knutarna kring Esplanade, Storkyrkan eller Mannerheimvägen- förortena österut är helt annat. 

Flere av oss hade kommit med samma flyg, så programmet började litet försenat efter en snabb lunch på hotellet Best Western/Plus NOble House en knappa kilometer norrut från station. Efter välkomstord av Liisa Suomela&Katja Hämäläinen fick vi veta mer om hur "dyka in " i det svenska samhället via språktest- Sofia Tingsell berättade.








Reeta Ellenberg fortsatte med att berätta om skillnader i den svenska och finska skolvärlden, och hurudant det är att jobba som lärare i finska i Sverige- eller borde man säga Skåne- det är nog sitt eget rike där...


Melinda Malmström från Malmö universitet berättade mer om fokuserad undervisning i svenska som andraspråk - en mycket välupplagd och-formulerad insats, som jag efteråt då vi fick diabilderna, bättre förstod. Dagen hade varit lång, och de flestas hjärnor gick redan " på tomgång" så det var skönt att vandra iväg till matbordet till Bistro Royal vid järnvägsstation- ett festligt men litet stökigt och trångt ställe med supergod mat!



Melinda Malmströms föredrag fick vi diabilderna på, och visst fanns det där intressanta synpunkter på språkinlärning som tex gällande organisatoriska kunskaper består av:
uttal -- prosodi ss språkmelodi, enskilda språkljud
grammatik-  syntax, morfologi
automatiserat tal  -- snabbt och utan ansträngning 
ordförråd  -  lexikon på både passivt och aktivt förråd
..
pragmatisk kompetens utgår från 
*pragmatik - hur den sociala kompetensen inverkar på att göra sig förstådd
*vi är också alla exempel på vår kultur- hur definierar vi det?
*möten med andra mänskor formar vår allmänna kunskap om landets situation
*ditt förhållningssätt kan vara monokulturellt, interkulturellt eller mångkulturellt
- inverkar på din användning av språk

semantik   - "Det sa bara klick" - med inre förståelse och tolkning
stilistiska komponenter består av :
synonymer  : ss tala/prata , kollega/arbetskamrat, kvinna/dam 
homonymer  : däck= bildäck/båtdäck,  drag =vinddrag/fiskedrag,  vind = blåst / rum nära taket etc
idiomatiska uttryck ss. "att ha fjärilar i magen" 

interimspråkbaserade strategier har att göra med  "egen översättning", låneord, egna böjningsformer och nybildning ss förkläde /framklänning , sjukbil/ambulans

HUR LÄRA SIG ETT NYTT SPRÅK?
*genom att aktivera alla sinnen
*göra umdervisningen konkret
utgående från elevernas behov och förutsättningar

Frågor att tänka på vid planering: - hur bygger jag upp förförståelsen? - hur bygger jag upp kunskapsfältet? - vilka texter ska vi läsa & skriva? - vilket språkligt fokus ska vi ha? - vilka aktiviteter och arbetsformer ska ingå? - hur kan vi variera arbetssätt? - finns en progression mellan momenten?

 Perspektivbyten/rollskrivande 1. Välj en av följande sagor: Askungen Rödluvan Hans och Greta 1. Berätta den saga ni valt tillsammans i gruppen. 2. Sätt er var för sig och skriv om sagan, men nu utifrån en annan persons perspektiv (en annan persons ögon). • Berätta sagan om Askungen, som en av styvsystrarna upplevde den. • Berätta sagan om Rödluvan, men som vargen upplevde den. • Berätta sagan om Hans och Greta, men som häxan upplevde den. 4. Samlas åter i gruppen och läs upp för varandra.

Ovanstående idé var verkligen intressant och bör nog provas på!

Tolkning och diskussion av bilder, tex en sorgsen gubbe. (Sagan om den lilla farbrorn)
ensamhet- trygghet-kärlek-vänskap-rädsla   - var färdig att diskutera i grupp känslor, och även
göra mimik.

SPRÅKLAGEN i Sverige (2009) inkluderar rätten att få undervisning på sitt hemspråk ss finska, samiska, meänkieli, romani och jiddish

till slut, men inte minst, PIPPI LÅNGSTRUMPS tankar:
"Det där har jag aldrig provet, så det tror jag att jag kan"


Det var trötta men nöjda lärare som fölande morgon fick SRO;s och Svenska Nu:s hälsningar av Eija Heikkala och Liisa Suomela, sedan fick vi höra om Skånes intressanta historia av museilärare Helen Lilja- Skåne går nog nästan att jämföra med Åland, så speciella är dom... Och de krig Sverige varit med om - mest i hela Europa under årtusenden- har gått mellan Sverige och Danmark- ofta gällande Skåne...






 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti