Olen täysin syytön sen istutukseen tai edes hyvinvointiin.
Mutta nautin sen katselemisesta.
Visuaaliuus on nautinto.
Kuten myös muut aistiemme tuotokset, kuka nauttii enemmän kuuntelemisesta, tuoksuista, jonkin esineen muodosta tai koostumuksesta - kaikki me nautimme asioista eri tavoin!
Ihanaa syksyä, laitan tänne muutamia kuvia iloksenne - uutisia kun kuuntelee tulee lähinnä tuskainen olo- viimeisin kotimaista kannanottoa vaativa uutinen koskee ääriliikkeen pahoinpitelemää nuorukaista joka kuoli päävammaan.Talous takertelee, poliitikot selittelevät ja maailam on sotia täynnä. :(
Reilun kahden viikon yläastesijaistuksen jälkeen olen itse päässyt "aiheeseen" eli amiksen puolelle; nyt viestinnän ja median sekä puhumisen äärille - ihanaa! Ja vihdoin "omia" oppilaita, pääosin poikia, noita ihania keskenkasvuisia mölisteljöitä, joista toki osa jo rauhoittuneita ja järkeviä mutta kyllä niistä touhuajistakin ihan hyviä vielä tulee- vallan yllätyin kuinka hyviä kirjallisia tekeleitä saavat aikaiseksi!
Perjantaiset ratsastustunnit Järvenpäässä ovat myös hauskoja - taas sovellan oppeja puolin ja toisin ja tätä vanhaakin ammattia on mukava tehdä jotta pysyy ajantasalla! Oikein innolla odotan lokakuussa matkaa Saksaan Schockemöhlen paikkaan jossa Global Dressage Forum tänä vuonna järjestetään!(sieltä tietty raporttia ja mietteitä luvassa!)
Kouluihin liittyen tuli tässä yhtenä iltana taas mieleen sana "asiakas" ja asiakaspalvelu. Kun nykyään oppilaatkin mielletään (tai siis pitäisi mieltää??!!) asiakkaiksi . Ratsastuskoulussa tämän ymmärrän - on itsestäänselvää että oppilas joka a) maksaa tunnistaan b) itse valitsee paikan missä harrastaa on se asiakas, jota yrittäjän ja henkilökunnan piää palvella- tähän pätee sanonta "asiakas on aina oikeassa" . Mikäli näkemys palvelualan opetuksesta on kovin erilainen , asiakas valitsee toisen paikan harrastukselleen tai vaihtaa harrastusta. Näin yksinkertaista se on ja yrittäjänä olen sen tiedostanut yli 30 vuotta- asiakaspalvelun puute kolahtaa aina omaan nilkkaan1
Mutta koulussa?
Peruskoulu on VELVOLLISUUS suorittaa, mutta olenpa peruskoulunkin yhteydessä kuullut joskus sanan "asiakas" oppilaan sijaan, pelottavaa!
Toisen asteen koulutus on vapaaehtoista, mutta yhä olen sitä mieltä, että "ken leikkiin lähtee, se leikin kestäkööt!". Meidän opettajien velvollisuus on tarjota oppilaille mahdollisuus oppia ja arvioida heidän oppimistaan joka- toivottavasti - päätyy kolmen vuoden (nyt uuden OPS:in mukaan jo aiemminkin!!) kuluttua ammattiin valmistumiseen. Ei hauskuuttaa tai palvella, vaikka toki asiat voidaan oppia myös mukavilla tavoilla eikä pelkästään "pänttäämällä".
MUTTA jos oppilas ei haluakaan oppia vaan ainoastaan kuluttaa aikaansa koulussa ja mahdollisesti jopa häiriköimällä estää muiden oppimisen? Onko hän silloinkin asiakas, joka on aina oikeassa? Tästä kulmasta katsoen on mielestäni hyvin vaarallista nimetä oppilaita asiakkaiksi, vaikka sen sikäli ymmärrän että valtionavustuksia kalastellessa olisi hyvä että niitä oppilasmääriä saataisiin mahdollisimman ylös. Mutta korvaako määrä laadun? Ainakaan PISA- tutkimusten mukaan ei....
Vielä on pakko sanoa, kyllä oppilaat sitten osaavat olla ihania vaikka niiden kanssa välillä joutuu ottamaan yhteen! Vaikka minua kuinka koulutettaisiin, en osaa jättää oppilaita "laissez faire"-tilaan , vaan PUUTUN. Viimeksi eilen laitoin kaksi oppilasta ulos luokasta kun ei novellin kuunteleminen (luin) /lukeminen (teksti heijastettuna valkokankaalle) yhtään kiinnostanut vaan kännykät peleineen tärkeämmät - open nenän alla!!!!Grrr.
En kavereita sentään ihan heitteille jättänyt kun toimitin tunnin jälkeen monisteet aiheesta ja referaatin + muut aiheeseen liittyvät työt joutuvat tekemään kotona.
Toiminkohan asiakasnäkökulmasta katsottuna täysin väärin?
Vielä muutamat linkit liittyen oppimiseen ja digitalisaatioon:
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tietotekniikkaan-perustuvan-opetuksen-kolme-legendaa/?public=ea99bfb37b3cf5b7e9c0d76824e36071
(Liisa Keltikangas-Järvinen)
file:///C:/Users/Ira/Downloads/Taide%20on%20lahja%20-%20Kaija%20Saariaho_%20Taide%20voi%20muuttaa%20ihmistä%20ja%20siten%20maailmaa%20-%20Ajankohtaista.html
(Kaija Saariaho taiteesta)
http://arnokotro.puheenvuoro.uusisuomi.fi/223056-nyt-jarki-kateen-opetuslautakunta
Arno Kotro - digikiintiöt
http://www.hs.fi/mielipide/a1474255719245?jako=7efe2631aac4479ccc99363f278dbad3
kouluviihtyvyys- Kari Uusikylä
ja sitten lisää kuvia!
Katrinranta!
ja vieläpä näkymä pari iltaa sitten koiralenkiltä...
Näissä merkeissä - nauttikaamme syksystä ja välttäkäämme hirvikärpäsiä! (mun tämänvuotinen saldo neljä.yäk.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti