Ruotsintuliaisina käännetty pääkirjoitus Göteborgs.postenista. Aikamoista.
alkuperäisen artikkelin nimi "Alla förlorar på rädda lärare"
-kuvassa jotain positiivista- Trädgårdsföreningen sisääntuloportin yhdessä rakennuksessa "Mikko Mallikas" touhutalo- vastaava mutta pienempi kun Tukholman Junibacken. -
Olisi ollut toki mielenkiintoista seurata mikä on ollut lukijapalaute, mutta
tässä teille käännös ja ajattelemisen aihetta- ihan kaikkea ei tarvitse Ruotsista
sentään kopioida!
Göteborgs-Posten
27.03.2016
vieraskynä;
Ruotsin valtionopettajaliiton opiskelijajaoston puheenjohtaja Isak Skogstad
”Kaikki
ovat häviäjiä jos opettaja joutuu pelkäämään”
-Yht´äkkiä yksi oppilaista potkaisi tuolin altaan ja nousi seisomaan
ja alkoi
huutamaan täydellä kurkulla. Opettaja kehotti oppilasta rauhoittumaan
ja yritti puhua järkeä hänen kanssaan mutta tuloksetta. Oppilas jatkoi
huutoaan, nyt kaverijoukon kannustamana. Lopulta opettaja päätti lopettaa
tunnin etuajassa.
Tunnelma oli niin vihamielisesti
latautunut että opetusta vaan ei ollut mahdollista jatkaa. Opettaja
tunsi itsensä uhatuksi tilanteessa ja oli pelästynyt. Itse istuin typertyneenä
eräässä penkkirivissä, sillä opettajakandidaatin ominaisuudessa tehtävänäni oli
seurata opetusta muistiinpanoja tehden. Päivän aihe? Uskonto, juutalaisten
historia täsmentääkseni.
HARVOIN olen tullut todistaneeksi tuonlaatuista antisemitismia minkä
todistajaksi nyt olin joutunut aitiopaikalta kyseisessä luokkahuoneessa. Aivan
käsittämätöntä. Kaaosmainen tilanne jatkui myös seuraavalla tunnilla ja lopulta
opettaja keskusteltuaan asiasta kollegansa kanssa, päätti hajottaa sen ryhmän
oppilaita jotka olivat ongelmien aiheuttajina. Mitään seurauksia oppilaille ei
tästä kuitenkaan ollut.
Vaikka antisemitismi itsessään jo on iso asia, oli tämä tietty ryhmä
oppilaita onnistunut järkyttämään opettajan mielenrauhaa. Voidaan toki kysyä,
että miksi ei opettaja palauttanut järjestystä luokkaan ja näyttänyt selvästi
kuka käskee ja mistä tuulee, mutta valitettavasti Ruotsin opettajistossa kytee
laajamittainen pelko : Oppilas voi ilmiantaa sinut , ja tätä asetta monet
oppilaat käyttävät uhkauksena.
RUOTSIN VALTIONOPETTAJALIITON teettämän raportin mukaan on joka
kolmatta opettajaa uhattu ilmiantaa joko oppilaan tai vanhempien toimesta.
Siinä tapauksessa että opettaja ilmiannetaan Koulutarkastusvirastolle seuraa
suuri henkilökohtainen rasite opettajalle ja siitä on huonoa mainosta koululle.
Jopa joka neljäs opettaja kertoo välttävänsä puuttumista järjestysongelmatilanteissa
kuten oppilaiden välisissä kahnauksissa, pelätessään joutuvansa ilmiannetuiksi.
He toteavat itse tilanteen olevan sietämätön.
Ruotsalaisen koulun järjestysongelmat ovat suurimmat koko OECD-maiden
joukosta, eikä tämä ole yllätys sitä ajatellen, miten moni opettaja pelkää
puuttumista uhkaavissa tilanteissa. Liian kauan on Ruotsissa ollut tabu puhua
järjestyksenpito-ongelmista. Kun itse
olen ottanut asian puheeksi on minua syytetty halusta palata jonnekin 50-luvun
kouluun.
Tämähän on tietenkin tuulesta temmattu syyte- myös nykypäivän
koulussa on kaikilla oppilailla oikeus tuntea olonsa turvalliseksi koulussa ja
saada työrauha. Luodessaan turvallista työympäristöä on opettajayhteisön saatava selvä tuki niin koulun johdolta kun
vanhemmiltakin ylläpitäessään järjestystä. Ei ole kuitenkaan epätavallista tänä
päivänä törmätä eräänlaiseen ”laissez-faire”-mentaliteettiin koskien
järjestysongelmia. Tämä on suorastaan vahingollista oppilaillemme!
Olen jopa kuullut politikkojen suusta nykymeiningin olevan
hyväksyttyä seurausta oppilaiden luovuudesta! Tämä ei kyllä ole mitään muuta
kuin kekseliäs selitys sille, että ruotsalaiset oppilaat ovat listan kärjessä
mitä tulee rivouksiin ja haukkumisiin tai jopa uhkailuun!
EI OLE VOITTAJIA sellaisessa koulujärjestelmässä jossa opettajat
joutuvat olemaan puuttumatta uhkaaviin tai hankaliin tilanteisiin pelätessään
joutuvansa ilmiannetuiksi. Yksittäinen oppilas on se joka aina kärsii siitä,
kun luokassa on rauhatonta tai jopa antisemitismi vallitsee.
Koulun johdon tulee ympäri maata aktiivisesti työskennellä antaakseen
tukensa opettajille ja myös vanhempien on tultava esiin ja kannustettava
opettajia heidän järjestyksenpidossaan.
Miten ihmeessä voisi olla oppilasta nujertavaa tai alentavaa että
opettajat ylläpitävät järjestystä ja työrauhaa koulussa? Jos luokka on täydessä
kaaoksessa- silloin voimme puhua yksittäisen oppilaan etujen polkemisesta!
Kaikki häviävät jos opettajat pelkäävät!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti