HIIHTOLOMA- melkein hiihtäen, mutta kotona touhuten ja jopa leväten. Ja mikä ihaninta kasvattamiseen liittyen- nyt saan vihdoin vahvistusta ajatukseeni koulumaailmasta ja sen viime vuosien vääristymisestä!
No, otetaan pikaisesti koirakuulumiset ensin- sama pahanteko jatkuu kun aiemminkin, askelmittaria seuraten ovat parhaita ne päivät jolloin kilometrejä on tullut liki kymmenen- koiran kanssa siis. Kotona en vaan osaa "leikkiä" kun minulle tuodaan palloa tai muuta lelua- ei sellaiseen edes ole ollut aikaa silloin kun oli noita hevosia! Onneksi on Tom ja naapurin setä niin saan itse keskittyä siihen liikuntaan, mikä pitää minunkin kilot vähän kurissa.Viereinen "lapsi-ja-koira-läjä" kertonnee jotain Susun soveltuvuudesta lapsi/nuorisotyöhön? Harjoiteltavaa on kuitenkin esim. muiden koirien kohtaaminen mikä vielä tällä hetkellä on liian riemukasta. Narussa kulkeminen vetämättä on myös sitä luokkaa, ettei lapselle voi Susua antaa talutettavaksi.
Toki, kun nämä ongelmat tiedostaa, niihin voi ratkaisukekskeisellä otteella puuttua. Ehkä se siitä vielä!
Kunhan kisakausi taas pyörähtää kunnolla käyntiin, päästään taas testailemaan niitä "koirasihteerin" hommia!
**********sitten kasvattamiseen ******* Laitan heti muutaman linkin jotka pyörineet SOKF:n sivuilla tai muuten vaan netissä- se SUURI SYY mitä etsitään PISA-tulosten huononemiselle on ehkö sittenkin just niin pieni ja loppujen lopuksi helposti korjattavissa kun itse olen ajatellut- kauheassa muutosvimmassa on muuteltu sitäkin mikä on toiminut, ja uutta sukupolvea ei enää kotona ole kasvatettu kun he ovat niin itseohjautuvia...Puhumattakaan kaikista koukuttavista laitteista peleineen mitä lapset jo alle kouluikäisinä saavat kouraansa... Tässä muutama linkki!
https://www.facebook.com/ylenaamu/videos/781021267395650 -Keijo Tahkokallion haastattelu lapsista, joille kielto ja pettyminen on tuntematon käsite
https://www.facebook.com/ProjectNightfall - hieman kyseenalainen, mutta inhottava juttu siitä, miten iPad yms addiktoituneet lapset käyttäytyvät...n 15min
Jarno Paalasmaan kirja "Vapaus ja rajat- kaverivanhemmuudesta kasvattajaksi" on ilmestynyt tänä vuonna, mielenkiintoisen tuntuinen opus, täytyy katsoa mistä löytyy
https://yle.fi/a/74-20065994?fbclid=IwAR0ZZZHEyOhi7KYWrTMdfap5p_P_dU25X2WYmyzCw5rq1d-_Xc6Npr6m4yI
- Aleksis Salusjärven ihana juttu PISA-tuloksista, painotus nimenomaan tässä ajatuksessa että miksi on pitänyt jotain sellaista muuttaa, mikä on toiminut??
sekä lisää miinusta:
*oletettu nuorten ja lasten "itseohjautuvuus"
*kaverivanhemmat
*älylaitteiden tuoma nopea mielihyvä ja siitä johtuva pitkäjännitteisyyden puute.
*epäonnistunut inkluusio ja liian suuret ryhmäkoot
Voiko tähän listaan mitään enää edes lisätä? OPETUSHALLITUKSESSA tietenkin pitää virkamiehiä työllistää, joten pohdintaa riittää.... Eihän syyt voi olla näin yksinkertaisista asioista kiinni, eihän?
Odotan itse vielä että hyvät tavat saataisiin taas kunniaan- ei se ketään auta että tiedostetaan ja ymmärretään nuorten pahoinvointi ja siihen liittyvä haistattelusta alkava ruma kielenkäyttö- miksi se myös opettajien keskuudessa hyväksytään????? Onko tosiaan niin, että on pienempi paha sulkea korvat ja antaa lasten räyhätä ja haukkua ja häiritä kun puuttua siihen?
Huono selitys on se "ettei aivot ole kehittyneet ja itsehillintä pettää", tai "sillä on ADHD tms oman käytöksen säätelyn puutetta" - ei se ketään OIKEUTA häiritsemään muita ja öykkäröimään. Ymmärtää voi, mutta ei hyväksyä!! Niitä rajoja voi koetella muualla kun teatterissa tai muussa tilaisuudessa koulun ulkopuolella/juhlissa. Kun rajat jo tehdään luokassa selviksi, on oppilailla turvallisempaa liikkua muuallakin kun ei koko ajan tarvitse testata miten pitkälle opettajien kärsivällisyys riittää!
Ei ne aivot aiemmillakaan sukupolvilla olleet kehittyneet ennen 25:ttä ikävuotta, ja silti osattiin käyttäytyä, tai ainakin yritettiin.
-kuva Amsterdamista, pääsinpä hevosenselkään pitkästä aikaa! Hevosallalla kuohuu, Helgstrand-pahoinpitelyt Tanskassa ja nyt vielä Ypäjän Hevosopiston "kauhut" -oppilaat pääsevät opiskelemaan todella heikoin pohjatiedoin, ja katkeruudesta syntyy kostonhimoa. Jotain häikkää sielläkin on henkilökunnan joukossa ollut, muttei koskaan olla mitään hevosten pahoinpitelyä opetettu- ei minullekaan! -Näistä myöhemmin enemmän, jos aihetta riitttää...Onneksi positiivisia vastakohtiakin on - olimme "Taidestestaajien" nimissä Aleksanterinteatterissa (Don Quiote) kasiluokkalaisten kanssa, ja olin ainakin omat kasit ennalta informoinnut käyttäytymään, ja he osasivat! Ne jotka oikeasti olivat häirinneet ja jopa kaivaneet reikiä tuoleihin (!!) eivät olleet meidän mäntsäläläisiä oppilaita! (Tosin yhdet vessaan livahtaneet likat odottelin kopin ulkopuolella ja saatoin takaisin paikoilleen- en usko että koskaan enää tulee vessahätä teatterissa kesken näytöksen!) Myös bussimatka sujui hyvin ja eväs- ym roskat saatiin kerättyä ja bussissa ei huudeltu tai öykkäröity- kyllä nuoret osaa, kun heitä opastetaan ja vähän vaaditaankin!
Ja silläkin uhalla, että yhä olen epäsuosittu komenteleva "svedumummo" niin aion jatkaa jonkinlaisen järjestyksen pitoa luokissani- siinä on vielä se riski että oppivat jotain kun työrauhaan panostetaan!
Positiivisen oppimisen nimissä - toki itselläni on paljon parantamisen varaa, ellei muuta niin tunnin aloituksen voisi tehdä vähän iloisemmin- usein olen kuulema kovin vihaisen näköinen jo astuessani luokkaan. Pitäisikö ilmeitä alkaa treenaamaan peilin edessä `? 😀
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti