torstai 5. heinäkuuta 2018

Koulvierailuja , English grammar, erityisopetusta ja kirjallisuutta! vol 2)


Tiistain täyspainoinen ohjelma veti tämän "kirjailijan" niin piippuun etten saanut riviäkään alas eilisestä kouluvierailusta tai Trinity-collegen tutustumiskäynnistä. Osasyynä ehkä se viimeinen kaljatehtaalla käynti- Guiness tehnyt loistavat turistikierroksen oluenvalmistuksesta tehtaillaan ja koko alan historiasta -siitä erikseen kun pääsen kotiin ja saan niitä kaljanhohtoisia kuvia kamerasta siirrettyä!


Tänään ollaan kuunneltu isäntäkoulussamme Emerald Culture Institutessa luentoja aiheesta English Grammar ja Irish school system oppimisvaikeuksista omaaville; maanantaisten vetäjien toimesta.
Etenkin Paul Melrosen luento nimellä "Meta Grammar" oli mukaansatempaava ja selkeä - vaikka varsinaiseen kieliopin muokkaamiseentai opettamiseen ei menty, oli tapa millä Paul asiat selitti, oppilaitakin ajatellen selkeyttävä ja asioita avaava. Hän aloitti näyttämällä meille alla olevat lauseet, ja saimme miettiä niissä olevia yhtäläisyyksä. Kyse siis stereotypioista ja "hyväksi todetuista" väitteistä. Sitten seurasi herättely:
Entä jos väitteet eivät olekaan totta? Uskalletaanko  kyseenalaistaa ja epäillä?


. Tapa, millä lähestytään kieliopillisia sääntöjä, on tärkeä, on uskallettava kysyä mikä on sääntöjen tarkoitus ja onko valinnanvaraa?
Seuraavaksi meiltä kysyttiin montako aikamuotoa (=tenses) englannista löytyy , ja aivan oikein, opettajatkaan eivät olleet yksimielisiä määrästä. Kaikkion siis kovin suhteellista- yleensä puhutaan kolmesta, mutta jopa kaksitoista aikamuotoa saattaa olla mahdollista! Miksi tästä ei tästä aiheesta olla yksimielisiä, liittyy siihen ettei englanninkielistä "kieliakatemiaa " ole olemassa, vaan seuraavat asiat vaikuttavat englanninkielen kehitykseen: *uutiset*runous ja kirjallisuus*opettajat*kansa*standardisoitu kieli ja instituutiot (esim poliittiset ja yliopistot)
Uusien asioiden nimeämisessä on myös oltava tarkkana- "Stuffed  monkey"- ruokalaji herätti meissä kaikissa vastenmielisyyttä, vaikka kyseessä kuulema on vegetaarinen annos.



Sitten seurasi pitkä esitelmä modaaliapuverbien käytöstä, liittyen otaksuntaan verbin vahvuudesta eli siitä, totteutuuko verbin väite nyt, kohta vai ei koskaan, vai onko se jo todentunut?
esimerkki voittamisesta: "If I win, I will buy a house"   - vahva usko väitteen toteutumiseen
                                        "If I won, I would buy a house"    - jossittelua  joka ei ehkä toteudu?
Tässä on myös muistettava ettei aikamuodon vaihtaminen välttämättä tarkoita aikamuutosta, kuten ylläoleva esimerkki todistaa.
Kun puhumme sosiaalisesta verbin aikamuodosta, se liitetään kohteliaisuuteen :
"Will you pass me the salt, please?" tai
"Would You  pass me the salt, please?"  Viimemainittu on sosialisesti pehmeämpi ja ylläptää tiettyä etäisyyttä puhujaan.
Nk semimodiaalit kuuluvat harmaaseen alueeseen, ja ovat tavallisia modaaliapuverbejä vahvempia.

Tästä esimerkki kadonneista autonavaimista:
-Where are your keys?
-They might/may/could be on the table
-no, they must be in the pocket of my jacket
-Hmmm. they have to be still  in the car!
Finally - the keys are in the car - kun modaali apuverbi otetaan pois, on kyseessä tosiasia, eikä välttämättä enää niin kohtelias.


"Let things even go wrong, but do it reflectively!"
We teachers are the gardeners in the learning garden!
Interlanguagelearning - ok, because reading is always good  and one of the most important ways to learn languages!



Brian gave us some information about the SEN-system in Ireland, and also some hints about interesting films as "The Magdalene sisters,"( 2002) and RabbitProof Fence. Sitten lyhyt historia Irlannin erityisopetuksen kehitykesta muutama vuosiluku mainiten:
1831-1919 "laiminlyönnin aikakausi" jolloin erityisopiskelu liitettiin ainoastaan lääkinnällisten toimenpiteiden tai laitosten yhteyteen. 1919-1990 Apukoulujen aika jolloin uskonnolliset yhteisöt vastasivat toiminnasta, löysästi hallituksen ohjeiden ja valvonnan alaisina. Ensimmäinen koulu kuuroille 1947 (vastaava Suomessa jo 1846 ensimmäisten joukossa Euroopassa) 1990-luvulta eteenpäin on pyritty integroimaan erityisoppilaita myös normikouluihin omissa luokissaan tai avustajan kera tai lisäopetusta saamalla jopa 5-7 tuntia viikossa. Irlannissa on erityisopetukseen käytettävissä oleva rahamäärä -kuten meilläkin- jatkuvan kiistan alainen.


-Brian esitteli meille tänään irlantilaista koulusysteemiä kokeineen ja hänellä oli mukanaa erinomaista materiaalia, mm kielioppipelejä
joita oheistan tähän loppuun.


Uuden sivun pyhitän sitten "pyhille asioille" eli St Agnes koululle

http://www.stagnesmusiccrumlin.com/

johon tutustuimme ryhmänä paikan päällä ja sitten vielä erikseen kirkossa järjstetyssä konsertissa.


Söimme ihan asiallista ja jopa hyvää kouluruokaa päivittäin ennen iltapäivänohjelmaa- maanantaina kaupunkikävelyä, tiistaina Trinity college ja boom of Celts, eilen kirjailijoiden talo ja tänään Whiskymuseo! Huomenissa vielä koulu jatkuu -on todella täyspainoinen ohjelma!



Tässä vielä isään jälkikäteen ryhmäkuvamme, olkaa hyvä! Oli kyllä niin mukava reissu!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti