Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
tiistai 1. elokuuta 2017
uusi "laji"- syrjäytyneet pojat&miehet ?! - "Tarttis tehrä jotain" !
Kuvassa kauniita takiaisen "alkuja" - mutta mitä niistä sitten kehittyykään?
Miksi nuorista miehistä maassamme liian usein tulee syrjäytyneitä, kotona kyhöttäviä, kouluttamattomia ja työttömiä? Ehkä yökaudet tietsikkapelien kimpussa häärääviä nörttejä, joiden it-taidot sitten siihen pelaamiseen usein rajoittuvatkin.
Tai koviksia, joista vähitellen kehittyy joko suuremman tai pienemmän luokan rikollisia- kuka ajautuu huumeisiin, kuka varkauksiin, kuka väkivallantekoihin ja kuka sitten vielä näiden kaikkien yhdistelmiin?
Mitä tekemistä on kasvatuksella, koulumaailmalla, sosiaalisilla taidoilla ja koko elämisen meiningillä maassamme, joka kuitenkin on korkean teknologian tyyssija ja yhä PISA-tutkimusten kärkimaita; lievästä laskusta huolimatta.
EVAn (Elinkeinoelämän valtuuskunta) on julkistanut tuoreimman tutkimusraporttinsa aiheesta jo helmikuussa, mutta nyt kesällä on julkaistu useita artikkeleita eri lehdissä ja ylen kautta poikien lukutaidottomuudesta, kasvatuksen "puutteesta" ja koulun uudistumisesta- jonkinlaisia johtopäätöksiä voitaneen vetää ja etsiä syitä moiseen kehitykseen joka on ollut alullaan jo vuonna 2012 tehdyssä tilstoinnissa! Vuonna 2010 laskettiin Suomessa olleen noin 51.300 15-29 vuotiasta miestä, joilla ei töitä, ei opiskelupaikkaa, "ei elämää". Nyt luku jo lähentelee 80.000 - erittäin kyseenalainen kehitys seitsemässä vuodessa!
Oheen liittämäni artikkelit liittyvät vahvasti lukutaitoon ja mahdollisiin oppimisvaikeuksiin, joita toki tutkitaan, mutta kun mekaaninen lukeminen alkaa sujua, jätetään usein siihen. Jossain englanninkielisessä kirjallisuutta käsittelevässä seminaarissa jo vuosia sitten mainittiin valtavat erot britti- ja jenkkikirjallisuuden välillä; siis laadullisesti. Ihmetellessäni syitä, britit tokaisivat hieman hymähdellen etteivät jenkit osaa lukea, heillle täytyy kaunokirjallisuuskin painattaa selkokielellä tai slangilla... Tähänkö meilläkin ollaan menossa?
Sanna Ukkolan blogi https://yle.fi/uutiset/3-9749261
antaa kylmää kyytiä kasvattajille, jotka eivät henno "häiritä" datamaailmassa viihtyvää jälkikasvuaan tai estää liiallista somettamista- onhan ihanaa että lapsella on ystäviä! Toki, oikein käytettynä tekniikka auttaa oppimisessa ja avaa uusia maailmoja, mutta aivan kuten alkoholin, huumeiden tai pelaamisen suhteen voi syntyä riippuvuutta. Ja senhän kaikki myöntää, ettei tällainen riippuvuus ole terveellistä?!
Taikoja-hankkeen tiimoilta olen yrittänyt perehtyä asioihin jo toista kuukautta, ja koska oma osaaminenkin, etenkin se it - on välillä hukassa, en lainkaan ihmettele miten ylivoimaiselta ajan tasalla pysyminen saattaa tuntua siltä henkilöltä, jolla on lievempikin lukihäiriö tai muu oppimisvaikeus. Helpompi vaan todeta kuten kettu aikanaan pihlajamarjoista: happamia ovat!
https://yle.fi/uutiset/https://yle.fi/uutiset/3-9513404
Tapio Laakkonen /yle on huhtikuussa selvittänyt syrjäytymisen olemusta itäisessä Suomessa, ja turhauttavinta on kyllä se voimattomuus ja suoranainen velttous mikä ihmisestä tekee täysin aikaansaamattoman. Huonoja kokemuksia koulunkäynnistä, kotiongelmat, näköalattomuus,masennus, mielenterveysongelmat, pelko pärjäämisestä kilpailuyhteiskunnassa, kavereiden puute.... syyt ovat moninaiset eivätkä ne totisesti ratkea sillä että kouluihimme hankitaan lisää tietotekniikkaa ja vähennetään lähiopetusta ja lisätään omatoimista opiskelua! Eivät nämä nuoret miehet olisi syrjäytyneitä jos he olisivat omatoimisia!
ylen toimittaja Pasi Peiponen / https://yle.fi/uutiset/3-8720626 raportoi kotikonnuiltaan Kuhmosta viime keväältä huolestuttavia lukuja lukutaidon heikkenemisestä nimenomaan poikien joukossa. Kirjat vaan ei kiinnosta kun on se netti.
Huolestuttavia ovat työttömuusluvutkin Itä-Suomessa; esimerkiski Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa työttömiä löytyy reilut 20% aikuisväestöstä- suurin osa miehiä. En löytänyt ajankohtaisia tilastoja tämän hetkisestä tilanteesta, mutta vertailuksi liitän tuoreimman tilaston maamme työttömyydestä, joka on kolahtanut laskuun mm Naantalin ja Turun auto- ja telakkatoiminnan varjolla .http://tilastokeskus.fi/til/tyti/2017/06/tyti_2017_06_2017-07-25_tie_001_fi.html
Miten tämä näkyisi Pohjois-Karjalassa tai yleensä Itä-Suomessa onkin sitten vaikeampi pähkinä purtavaksi. https://yl
Viereisen kuvan Aleksi Salusjärvi on blogissaan myös käsitellyt poikien lukemattomuutta ja heittää kehiin muutamia ajatuksiakin :
https://yle.fi/uutiset/3-9428600
kannattaa lukea!
Itse olen saanut omia poikiani lukemaan osittain Juha Vuorisen avulla- "Juoppohullun päiväkirja" lie kaikille tuttu, mutta moniko tiesi että Vuorinen kirja kirjalta on parantanut äidinkielen laatua ja saa pojat ikäänkuin huomaamattaan lukemaan useitakin kirjoja! Myös hyväntekeväisyydestä ja maailmanparantamisesta on vähän kyse, sillä uusin kirja"Hola(n) takaa"ohjaa myös osan tuotosta "suomalaiset kuntoon"-nimiselle hankkeelle jossa annetaan äijämäisiä terveysohjeita niin syömisen, nukkumisen kun liikunnan suhteen. (os. www.vahvempi.fi)
Ongelmia on ja onhan niitä jo analysoitukin - kuka syyttää nettiä, kuka koulujen opetusta, kuka piiloon jääneitä oppimisvaikeuksia, kuka mitäkin...
Tilanne jatkon kannalta on kuitenkin se että liikutaan ONGELMANRATKAISUtaitojen parissa, ja tätä työtä ollaan Taikoja-hankkessa jo tehtykin ja tehdään - täysillä. Rahoitus on järjestyksessä, innostuneita vetäjiä riittää ja kohderyhmä melko selvillä - nyt onkin sitten kyse siitä, miten tietoa ja motivaatiota oppimiseen ja lukemiseen saadaan levitettyä mahdollisimman laajalle ja näkyvästi?
Ja kentältä olisi mitä mainiointa kerätä nuorten ja vähän vanhempienkin miesten mielipiteitä siitä, mitä hyötyä heille lukutaidosta on ellei heitä Tolstoi, Dostojevski tai Mika Valtari kiinnosta, niin mitä pitää lukea ja miksi? Miten lukutaito liittyy työnsaantiin ja elämänhallintaan yleensä? Ja onko tietokoneelta osattava etsiä muutakin kun parhaimmat pelit? Ja jos palkka on 10,90 / tunnilta , niin pitääkö osata laskea paljonko kuukaudessa jää käteen? Mistä muodostuu kesäloma ja koska sen saa pitää? Kannattaako viikonlopun kapakkakierrokselle ottaa varalta satasen pikavippi? Mikä se korkojuttu ja muut kulut siinä sitten tarkoittaa?
Omalta osaltani tällainen hanke-työ on ollut vielä paljolti taustojen tutkimista ja asioiden selvittelyä, mutta kyllähän se selvä on, että satavuotias Suomemme tarvitsee niitä tekijöitä eikä tuvan nurkissa istuskeskelevia röhnöttäjiä! Ja jos/kun lukeminen & kirjoittaminen, laskeminen tai tietotekniikan hyötykäyttö tuottaa ongelmia- apua löytyy! MOTIVAATIO ja sen löytäminen on -taas kerran- se avainsana millä saadaan ihmiset liikkeelle ja innostumaan - pitäisikö niitä suosittuja muoviämpäreitä jakaa oppijoillekin kun saapuvat kirjastoon tai muuhun tilaisuuteen lukemaan ja oppimaan?
http://www.iskelma.fi/uutiset/suhteet/a-124945?_ga=2.25391485.1513841316.1501306706-708435007.1501306706
"PALJON KIRJOJA LUKEVAT OVAT HYVIÄ RAKASTAJIA"
olisiko tästä kirjoituksesta motivaatiota lukemiseen?
PS! Linkki pitää ensin aukaista ja teksti lukea ;)
(Vielä tiedoksi- vaihtaessani otsikkoon soveliamman sanan "laji" rotu-sanan tilalle, huomasin että jo 50 lukijaa oli tekstiini tutustunut. Jos olen jotakuta loukannut, pyydän nöyrimmin anteeksi. "Rotu"sanaa alunperin käyttäessäni ajattelin/vertasin toki hevosiin, enkä suinkaan esim kolmannen valtakunnan Fuhrerin ajatusmaailmaan!
https://blogs.sis.uta.fi/taikoja/
Suomen kesässä on taikaa - silloin kun ei sada!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti