stella saa vihjeitä työskentelyyn brittituomari Joanne Grahamilta |
Niilo Mäki- instituutilla on aiemminkin ollut tarjolla mielenkiintoista koulutusta, ja nyt olin bongannut kahden lähipäivän kokonaisuuden motoristen ongelmien vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen oppimiseen - asia mitä nyt vasta on alettua enemmän tutkimaan! Alustavien tulosten mukaan 90% niistä lapsista, joilla on ongelmia motoriikan kehittymisessä, on myös muita oppimiseen liittyviä ongelmia. Miten nämä vaikeudet vaikuttavat yhdessä eri asioihin on vielä tutkimuksen alla. -Itseäni tutkimus ja siitä karttuva tieto kiinnostaa myös ratsastuksen kannalta koska usein on niin "pienistä" ongelmista kyse ettei niitä lainkaan (vanhempien toimesta) mainita, ja opettaja saattaa usein vain sitten ihmetellä miten oppi ei mene perille ja asiat eivät toimi! Yllättävän monella on jo pelkästään oikean/vasemman kanssa hahmottamisongelmia, sen lisäksi matemaattis-geometriset näkemykset volttien koosta ja muodosta, esteillä etäisyysarvioinnin lisäksi tulee ongelmia toimia kääntäessä tarpeeksi nopeasti tai osua esteen keskelle - asioita mistä olisi hyvä saada tutkimusta myös ratsastusurheilun puolella!
Koulutuksen vetäjinä LiM Piritta Asunta (kuva) ja Ttm, fysioterapeutti Ida Mälkönen - nuoria, aika tehokkaan tuntuisia tyyppejä! Käytännön harjoituksia tehtänen enemmän ensi kerralla, koska - kuinka ollakaan - YO:n opettajalaitoksen luentotila ei oikein soveltunut liikuntaan. Ideoita tuli, ja uusi nettiosoitteita joihin lie syytä tutustua ajoissa ennen seuraavaa jaksoa maaliskuun alussa!
Muutamia pointteja luennolta:
* "Liian suojeleva kasvatus on lapselle vaarallisempaa kuin vaaralliseksi koettu ympäristö"
*lasten kovaääninen liikkuminen ja huuto isossa salissa on primitiivinen tapa kartoittaa tilaa - en ollut tätä koskaan tullut ajatelleeksi! Siis sallikoon se heille!
*kirjoitustesti: Miltä tuntuu oman nimen kirjoittaminen kun ensin jännittää lihakset,( ne ylimääräsetkin jotka eivät kirjoittamiseen kuulu,) äärimmilleen? -Raskaalta! Moni lapsi jolla on motoriikan kanssa ongelma, tekevät näin!
*Alexander-tekniikka rentouttaa ja myös erilaisista joogista ja muista rentoutumisharjoituksista voi olla hyötyä.
*DCD- (Developemental Coordination Disorder) on yhteisnimitys a) motoristen taitojen opimisvaikeulsille, mutta tästä ryhmästä erillään on b)elintpojen vaikutus kuten vähäiset liikuntakokemukset, ylipaino ja persoonallisuus. c) CP, eri lihassairaudet tai aistivammat ja kehitysvammat.
*haastetta kouluhin uuden OPS:in myötä: " 1-2 luokilla on opettajan pystyttävä tunnistamaan niitä ongelmia motoriikassa joilla voi olla yhteyttä oppimisvaikeuksiin tai muihin ongelmiin"
*Oppilaista noin 5-6% kärsii motorisista ongelmista; pojilla yleisempää.
*Tutkimustietoa toistaiseksi vähän, suurin osa havainnointiin perustuvaa, mutta on todettu että 95% DCD-lapsista kärsii myös muista oppimisvaikeuksista!
*75% lukihäiriöisistä oppilaista on myös motorisesti ongelmallinen.
*50% ADHD ja ADD-lapsista kärsii myös DCD:stä!
*Ihminen on kokonaisvaltainen olento - kaikessa!
*Uusi käyttökelpoinen testi nuoremmille oppilaille löytyy ekapeli.fi -sivustolta /MOQ-T
*apua ja ideoita myös seuraavilta sivustoilta: www.skillilataamo.fi , www.minkidsclub.org ,
ja youtubesta vaikka "the monkey business illusion" kannattaa kokeilla itse ja nimellä "yxpila" löytyy eri harjoitteita liikkumiseen!
Itse kysyin (kevyen ravin oppimista ajatellen) onko musikaalisuutta/rytmitajua ja motorisilla taidoilla yhteyttä ; siitä ei tutkimustuloksia vielä kuulema ole. Kaikkiaan erittäin mielenkiintoista asiaa, jonka jouduin valitettavasti jättämään kesken puoliltapäivin kun Ypäjä ja
VALMENTAJASEMINAARI kutsuivat.
Kahvituksella oli mukava aloittaa iltapäivä jolloin saimme valita seurasimmeko Emile Faurien työskentelyä Janne Berghin kanssa vai Sanna Backlundin ja Marina Ehnroothin estetyötä- pahus tosiaan; yhtaikaa! Tällä kertaa valitsin "ulkomaanelävän" Faurien yhtään Sannaa väheksymättä.Yleisö sai esittää käsiteltäväksi toivomiaan aiheita, ja tietenkin olin unohtanut muistiinpanopaperini ja kynän autoon joten:
*SIIRTYMISET aina ja joka paikassa, ja kaikilla tasoilla. Tämä oli niin lohduttavaa kuulla, koska itse teetän siirtymisiä käynti-rav-käynti hyvin paljon kaiken tasoisilla ratsastajilla. Ei siis mitään uutta auringon alla- tämä tuttua Faurieta siis ennestään!
Janne esitti myös siirtymisiä piaffiin käynnistä alkuopetteluna, vain muutamaa askelta pyytäen. Aina pitää osata lopettaa ajoissa kun homma toimii!
TRANSITIONS also between canter and walk are very imortant to get the movements through the back!
CONTACT to the mouth is most important!
Keep the mouth living, a smooth contact is desirable in every gate.
Don´t mind if the head is not always on the vertical as long you can keep a nice contact!
Shoulder-in is the best way to get contact with outside rein and begin collecting work. Janne showed us a few very nice ones, but we were not ready to give good numbers- until Emile told us that GOOD means also a nine... (9)
As a pre-work for pirouettes they showed some circle-work getting smaller and putting more weight on the inside hindleg, and before asking to much, get out again. -The main canter-issue today was trainig halts, where to horse keeps carry him self and doesn´t fall on the shoulders or lean on the reins. It was done by collecting the horse first on a circle, then turn him in and stop, The oustside hindleg was often a small problem, but the horse stayed overall more light in front by this method. HALF PASS is a good way of finding natural balance, smoothness and collection, but it has to be done by lowering the hindlegs and hindpart of the back, otherwise it is not effective and gives problems with the smoothness and tempo! (That hit me- it is often seen in competitions how horses are "struggling" with their forward-moving and looses the tempo when they try to cross well their hindlegs! )
*Sekeätä, hyvin demottua toimintaa Jannen&Emilen johdolla- kiitos siitä! Kun lopussa saimme esittää kysymyksiä, olin kiinnostunut kuulemaan Emilen kannan näistä ylenpalttisista eläinsuojelijoista ja siitä syksyisestä kampanjasta jossa suu-auki-hevonen "kärsi" isoissa julisteissa ympäri Helsinkiä. Ratsastajina velvollisuutemme on informoida ja levittää asiallista tietoa niin paljon kun mahdollista, mutta "jo menetetyille" tapauksille ei juuri mitään voida. Ääriliikkeet oli ne sitten uskontoa tai urheilua - ovat aina olleet olemassa mutta tänä päivänä netin käyttö saa paljon myös pahaa aikaiseksi. Päätä ei voida pistää pensaaseen, informaatiota on jaettava, mutta kaikkeen emme vaan voi vaikuttaa.
-Samaa mieltä asiasta oli estemaneesissa Sanna Backlund jonka keskutelutilaisuuteen ehdin osallistumaan, hyppäämisen jo päätyttyä.Yhteistyö on myös se seikka jolla on lajissamme merkitystä - oman lajin sisällä ei vaan ole varaa ruveta tappelemaan koska uhkia on ulkopuoleltakin. Jatkoa ajatellen Sanna ehdotti ajatusta siitä, että valmentajapäiville voitaisiin ottaa mukaan useampi ratsukko omista valmennettavista joita sitten yhdessä kävisimme läpi tehtäviä antaen. Ei hassumpi ajatus sekään, käytännön toteutus valintojen ja ajankäytön suhteen vielä mietittävä. -Nuorten ratsastajien paneutumisesta lajiin oli myös juttua molemmissa tilaisuuksissa- katsomot ovat tyhjiä kun valmennustapahtuma on käynnissä, mutta sitten todettiin että netistä saattaa olla hyötyäkin - sieltäkin kun voi seurata jos vaikka mitä!
ETF:n (Equestrian trainer Finland) vuosikokous seurasi klo 18, ja lähes päällekäin oli tarjolla SRL:n uuden urheilukoordinaattorin Eero Simojoen vetämä ratsastajille tarkoitettu kuntosaliohjelma - nyt harmittaa etten osallistunut kun oli tossut ja kaikki matkassa! Yksin istuin saunassa ennen klo 20 kun alkoi illallinen - kovin paljon väkeä ei perjantaille enää yöksi jäänyt.
Simojoki jatkoi sitten perjantaiaamuna ihan hyödyllisillä valmennus- ruokintatietoudella, siis ihmisruokintaa tälä kertaa. Toki ei mitään uutta siinäkään, mutta taisi olla ensimmäinen kerta kun ratsastajille puhutaan syömisestä yleensä - porukkahan menee tässä lajissa äärimmäisyydestä toiseen- joko sitä munkki+limu linjalla tai sitten lähes syömätön anorektikko.Ihan hyvä asia jos myös valmentajalle "annetaan lupa" puhua asiasta!
Lautasmallikin yhä se sama vanha..
-Ypäjällä ulkoistettu opiston ravintola, käsittääkseni oppilaat syövät vanhan "hevostalouskoulun" puolella ja Ratsumestari avoinna vain isommilla kursseilla ja tapahtumissa. Hinnat kohonneet, mutta niin myös tarjonta - aamiainenkin lähes hotellitasoa ja päivällisellä runsaasti "vihreätä" .Kyllä kelpaa!
Vedestä oli myös puhe - se ainainen uusi muoti eli vesipullojen raahaaminen ratsastustunnille EI ole niin välttämätöntä kun nuoret (naiset) yleisesti kuvittelevat. Tärkeämpää olisi tankata jo ennakkoon, ei toki aivan heti ennen ratsastusta mutta muutaman tunnin sisään. Vesimäärät päivää kohti kesällä urheiltaessa ovat kyllä kovia - useita litroja päivässä suositellaan- mutta tankkaaminen vasta kun paha jano jo melkein tappaa- se on jo myöhäistä. Ihan milenkiintoinen okonaisuus, ja jotenkin niin ihanaa juuri nyt kun myös kouluruokailusta on tullut "muotia" - mäntsäläläinen OPH:n Mannisen Marjaana ollut TV:ssäkin puhumassa koulu- ja perheruokailusta ja ulkomaille asti on maksutonta suomalaista kouluruokailua mainostettu! Ihana asia! Syödään siis yhdessä!
-Lisään vielä muutamia kuvia ja tilastoja Simojoen esitelmästä, jonka jälkeen vielä Tiina Tarkkala puhui SRL:n Talent-ohjelmasta -ihan kiva avaus suurelle yleisölle ratsastajan urapolkua ajatellen!
Ypäjältä sitten täyttä kyytiä Helsinkiin messuille, mutta siitä lisää huomena; samaten koko koulutuomariseminaari vaatii lisäaikaa ja pohdintaa; ihan mielenkiintoisia juttuja kaikenkaikkiaan!
Mutta huomena lisää siis!!!
.....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti