sunnuntai 7. helmikuuta 2016

SUKOL talvimeeting. Hartwallareena, lapsettaa -Disney on ice



SUKOLin pj Kari Jukarainen
mainitsi avaussanoissaan YLEISSIVISTYKSEN ja siihen liittyvän humanistisen näkökulman -HYVÄ!Olenko liian kriittinen, mutta mielestäni nämä säästöt ja ainakin ammattipuolella kaikkien YTO-aineiden yhdistäminen lähes väkisin ammattiin, poistaa mahdollisuuden hankkia monipuolista osaamista? Äikässäkin luetaan "alaan liittyvää kaunokirjallisuutta" hohoh.
Fakki-idioottejako koulutetaan, ja sitäkin vähäisellä ammattitaidolla ja huonolla työmotivaatiolla?




Mikkeliin oli mukava päästellä lauantaiaamusella, ei juuri liikennettä ja kuiva tie - reilusti alle sen kahden tunnin mennessä ja hieman yli lumituiskussa ja sateessa tullessa- onneksi Päivi kyydissä seuraa pitämässä! Toki menetin perjantai-illan tanssipainotteisen ohjeman, mutta ihan kaikkea ei ehdi/jaksa, etenkin kun paha flunssa vaivannut jo toista viikkoa!
"Ylös, ulos ja oppimaan" jatkui Jyväskylän yliopiston Alanen/Kajander voimin ja he väläyttelivät integroitua opetusta leirikoulun tai toiminnallisten tehtävien keinoin. Joku yleisöstä mainitsi ratsastusleirinkin, ja mulle tuli - jälleen kerran - tunne siitä että olen ollut liian aikaisin asialla-johan yli kaksikymmentä vuotta sitten ensikertoja tarjosin kielipainotteisia ratsastusleirejä joiden kielikylpynä ruotsi/ englanti ja teorian lisätuntina kielten harjoitusta. Vähäisen kysynnän takia jatkoin sitten vaan niitä "normi" leirejä- kaikkea muutakin on tullut kokeiltua tuolloin - hauska juttu oli MänRan tallin kanssa yhteistyössä järkätty "vaihtoleiri" jossa oppilaat vaihtuivat kesken leirin! Suurin "ongelma" lie ollut ruokalistojen synkronisointi -lapsiparat joutuivat kaksi kertaa viikon aikana syömään makaronilaatikkoa (emme olleet huomanneet kysyä toistemme ruokalistoja)! Poikaleirejä ja -kurssseja on myös tullut pidettyä, joten kaikkea lie kokeiltu silläkin saralla?!


 Innostava ja ajatuksia herättävä esitysoli Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston Johanna Venäläisellä joka on kokeillut oppimisen integrointia jopa metsähakkuutyömaalla. Ennakkosuunnittelu on vaateliain osuus, ja ehkäpä joillakin myös tuo verkostoituminen ja tutustuminen ammattiopettajiin - asia, mikä minulle ei ole tuottanut lainkaan ongelmia oman taustani takia. Johanna jatkoi myös iltapäivällä, mutta halusin välillä kuunnella mitä peruskouun puolella tapahtuu, ja siellähän Pekka Peura rulettaa!

Ongelmat integroinnissa tuntuvat piilevän juurikin siinä aiheessa, mihin itse olen törmännyt - valmistelun puutteeseen, Johanna kertoi j näytti kuvin myös ihanan esimerkin missä erityisoppilaat integroituna äikkään tekivät videosarjan puutarhatöistä ja liittivät siihen turvallisuusohjeita ym - hienoa! ja varmasti oppilaillekin innostavaa!
Ajan /ja resurssien puute koetaan näissä integroinneissa ehkä suurimpana ongelmana, ja toivon että tähän löytyy ratkaisu ilman että joudutaan menemään  vapaaehtoistyön puolelle , mitä aihe nyt tuntuu tuottavan. Erilaisia TEEMAtapahtumia voisi myös käyttää enemmän integrointiin - kuten nyt vasta jälkikäteen tajusin kiinalaisten oppilaiden vierailun NuLoon josta ainoastaan liiketalouden oppilaat ja tutorit hieman hyötyivät. Sehän olisi pitänyt sisällyttää KAikkien oppilaiden enkuntunteihin!
Viimeiseksi halusin tutustua ja saada ideoita ruotsinopiskeluun, mutta sanon ihan suoraan oliko aihetta edustamaan valittu koulu/paikkakunta/oppilasaines erityisoppilaita tai niitä "häiriköitä" ajatellen hieman väärä - Kauniainen =Grankulla. Ihan hyviä ideoita sieltäkin mm koskien eri aplikaatioiden käyttöä mm aarteenetsinnässä ja suunnistuksessa, Myös Todaysmeet mahdollista käyttää, tai www.webkameror.se maantieteellisissä ajankohtaistamisasioissa. Thinglink hyvä ja ilmainen versio löytyy, Sanastoharjoituksia kuvaan klikkaamalla löytyy lisätyt asiat kuten vaatteet, ruumiinosat ym- tämäkin taisi olla thinglinkin kautta; palailen aiheeseen jos innostun kokeilemaan.
TEEMATAPAHTUMAT mainittiin tässäkin, jolloin sitä integrointiakin tulee tehtyä lähes huomaamatta. Itse asiassa- olen vuosien varrella melko paljon erityyppistä integrointia tehnytkin eri opettajien kanssa ja eri aineissa- ei sille vaan ole tarvinnut nimeä keksiä!
-Nimistä puheenollen - tämä yksilööllisen oppimisen malli - Pekka Peura.-opetusta siis- oli esillä myös iltapäivällä nuoren naisopettajan, Minna Ala-Akkalan toimesta. Mielenkiintoista keskustelua saatiin aikaiseksi, eikä vastauksia kaikkiin ole vielä löytynyt. Puhuttiin myös arviointi PAKOSTA minkä ymmärrän kun on puhe nuorista opettajista. Mutta se omanarvioinnin ylikorostaminen minua hieman riipaisee- jokin tolkku siinäkin!! Kyllä se palkanmaksaja sitten arvioi onko työ tehty palkan mukaisesti vai ei ja voiko odottaa palkankorotusta vai potkuja? ! Toki, hyvä jos opettajan ja oppilaan näkemykset saadaan keskustelemalla lähentymään - tätä olen kyllä itsekin hieman kokeillut ja aion jatkaa. Usein vaikeinta on se hyvien asioiden esillekaivaminen !!
MOTIVAATIO - jälleenkerran mainittiin.
onko se ulkosta vai sisäistä? mikä on                                                                                              *itsemääräämisen tunne?
                                                              *osaamisen tunne?
*yhteenkuuluvuuden tunne?
Ja tässä niin samoja asioita kuin hevosten koulutuksessa:: LUOTTAMUS tai sen puute on kaiken ydin. Facebookissa on pyörinyt videoita hevosten lastaamisesta kun näissä harrastelijoissa on niin paljon niitä, joilta homma vaan ei onnistu. Mun hevoset on aina lastattu heti eikä huomenna. Ja maastoon mennään jos kelit sallii - voi näitä hevostenomistajia kun "mun hevonen sitä ja mun hevonen tätä ja kun ei voi kun pelkää kaikenmaailman juttuja" 

Johanna Venäläinen, Savonlinna. maanläheinen ote opetukseen!

- ainiin, opin taas uuden termin: "näytönsäästäjä" on nykyään se entinen lorvikatarria sairastava mukavuudenhaluinen oppilas :)  tämä kuultuna yleisön joukosta.
;)

Disney on Ice -Hartwall-areenalla Danin kanssa. Ihanaa pienen miehen seurassa kokea jotain aivan lapsellista!!!


"YHTEENKUULUVUUS" - ilman sitä ei tämä Disney-on-ice toimisi lainkaan, kuten ei varmasti mitkään muut vastaavat projektit- kuulin Apassionatan hevostenhoidosta muhkeita "juoruja" kun oli tuttuja sattunut samalle laivalle. Hevosten hoito menee heillä kaiken edelle. Ei sitten muuta.

Jopa vähän kyllästynmisen makua - mitä UUTTA taivaan alla?? Jotain kai minäkin olen yli kolmekymmentävuotisen opettajanurani aikana ehtinyt oppia?? nyt vain harjoitellaan sanoiksi ja termeiksi muodostamista ja etsitään se kirja, jonka tekijää voidaan syyttää teorian muodostamisesta,,,, 
Huomenna siis viimeinen työpäivä (tältä erää ) Nurmijärvellä. Ja kaikki levällään kuin Jokisen eväät... Jos/ kun saan asioita järjestykseen, lienee aikaa opintojen lisäksi katsastaa mun käsikirjoitus vielä kertaalleen ja alkaa sitä tarjota kustantamoille uusiksi . En vaan muista kelle jo olen postittanut...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti