Aloitetaan siitä hauskasta- sain kaverin kautta peruutuspaikan AndrewLloyd Webberin "Oopperan kummitukseen" maanantaille, ja ihan ensimmäistä kertaa menin aivan yksin oopperaan mutta ihanaa oli! Jaksan koreografiaa ja kulisseja ihastella, laulut tuttuja ja hyvin esitettyjä ja näyttelijätyö hienoa - tällaista tarvitaan! Miten paljon oopperakin saisi tämäntyylisen "sisäänheiton" kautta lisää yleisöä- nyt lippuja niin rajoitetusti että jonotuksesta huolimatta olin jäänyt syksyllä ilman!
Tuli taas kerran mieleen taide"kasvatus" ja tilanne, jolloin raahasin maanrakentajapoikia oopperaan Mäntsälän Saarelta- muistavat varmasti ikänsä ainakin sen, kun opettaja eksyi joukostaan ja yhtäkkiä seisoi yksin oopperan näyttämöllä oppilaiden kiltisti istuessa katsomossa kuunnellen opasta...Mozartin Taikahuilu oli kyseessä, ja ihan mukiinmenevä esitys aloittelijoille!
Paluu Tampereelle, ja voi miten vaikeaa nyt jälkikäteen pohtia kaikkea opittua - tässä joitakin pointteja:
Sari Yrjänäinen puhui lauantai-aamulla tekniikasta ja sen käyttömahdollisuuksista ja mainintaa sai mm "Natural-reader" sivusto, jonka voi itselleen ladata esim. kuunteluharjoituksiin.
iTranslate -voice on ilmainen kääntäjä joka työstää äänen perusteella tekstejä halutulle kielelle.
acapela-group.com laittaa lataamasi tekstin kuuluville ja halutessa myös eri murteilla!
TED-audiobook sisältää puheita valmiista aihepiireistä hyvä esim. sanastojen tekemiseen.
learning landscapes "possibilities and challenges"
Kysymyksiä herää mm siitä, saako omaa työtään helpotettua, mitä omaa osaamista voidaan kehitellä ja minkälainen on oman oppiaineen pedagoginen haaste. Kansainvälisyys - nettitapaamiset- ja eri näkökulmat ovat hyvinkin tärkeitä pointteja!
Maaliskulle annettiin kehittämistehtävä johon liittyisi ainakin viisi oppituntia jossa opetus tapahtuisi totutusta poiketen ja digitaalisesti. Sari tarkisti miten ollaan päästy alkuun, ja itselläni idea ruostinkielen helposta kielioppikertauksesta osittain power-pointin ja osittain tehtävämonisteen avulla. Sitä aloittelin jo joulun paikkeilla, osan olen "testauttanut" oppilaillakin, mutta idea elää ja kehittyy ja jo on vähän suomenruotsalaisuutta ja Bengtskär sekä Ahvenanmaakin mukana!
Laura Pihkala-Posti palautti ainakin minut ra´asti maanpinnalle kysymällä miten olimme Wikispaces.com- sivustoa seuranneet ja omia tehtäviä ja kommentteja laittaneet - EI MITENKÄÄN! Tosi noloa, löytyihän salasanakin koneelle tallennettuna, ja kun sivuston avasin se näytti ihan tutulta..
Tekijänoikeuksista oli myös puhetta- siihen yleispätevä turvallisuusnäkökulma: jos kirjoitetaan jotain henkilökohtaista, syytä tehdä se paperille!
Muistitikut ovat myös hyvä tallennusväline.
Ja huom! opettajan LUENTO ylittää TEOSTO-kynnyksen, kun taas "tavallinen" opetustunti ei sitä tee.
Julkisilla paikoilla- kuten koulussa- saa kuvata, mutta kuvia ei saa julkaista ilman lupaa, ainoastaan tallentaa omaan käyttöön.
Jos esim koulun sivuilla on kuvia, ei niitä saa lainata luvatta.
-VOXOPOP - voi perustaa suljettuna ryhmänä jonne voi laittaa myös keskusteluja ja kielikursseja.
-vokaroo-
-Babbel-sivusto löytyi vahingossa ja vaikuttaa mielenkiintoiselta ja helpolta.
-muistio.tieke.fi ---etherpad toimii chromessa ja firefoxissa hyvin. -Monet sivustot ylikuormittuvat helposti -- kotikäyttöön yhdessä tehtäviiin ryhmätöihin kotona?!--Draamametodi esim voki.home -- tein salasanan kun kokeiltiin irantalli osoitteella "Lumiukko puhuu" kun puhuja haluaa pysyä anomyyminä.
Perjantaina ja osittain lauantainakin puhuimme Tiina Räihän kanssa taas svenskaa. Muille varmaan kovin hyödyllistä, ja tänään oli onneksi mielenkiintoisempi aihe kuin viimeksi- viestinnän historiasta 1800-luvun lopulta nykypäivään. Vain muutamia ideoita itse opettamiseen esim kuvatekstien suunnittelu ja kommentointi. Några kommentarer och tankar:
-ideér färdas fort
-kontakten till media måste finnsa, men OBS den kritiska inställningen!
-mediering jmf medialisering
-dagens firmor SKA HA en mediestrategi! (det kom jag aldrig att tänka på med ridskolan?!)
-VIA vilken media hur, och när tas nyheter fram??
När vi äntligen kom fram till en intressant diskussion, var tiden slut. Lyckligtvis kunde vi fortsätta på matrasten i kafeet....
Jostain törmäsin taas kerran ongelmaan SELKEYS mikä ei ole minun vahvuuksiani:
Tunnilla on oltava SUUNNITELMA ja tavoitteet ja niistä on myös oppilaille kerrottava, minkä minä usein unohdan... Hyvä jengi meillä on , ihanaa kun on ennestään "puolituttuja" -alan ilmeisesti olla vanha kun entinen oppilas, ent.työkaverin (Saarelta) tytär on mukana kurssilla ja hyvin muisti minut... Muutama nettitapaaminen Lauran kanssa vielä ja kooste sitten maaliskuussa- hyvä kurssi kaikkiaan! Ja Treella ihan mukava rentoutuakin - tipattoman tammikuun aikana oli tyytyminen pizzaan ilman viiniä, mutta kilometri tuli uitua ja suklaatakin syötyä joten tasapaino säilyy!
Vielä lauantai-iltapäivän päätös ja puhetta kieliopista. Antaa raamit kielelle, selkeyttää sen käyttöä, mutta erityisopetuksessa ja motivoimattomien oppilaiden kanssa oltava hyvin hyvinvarovainen ja selkeä. Tämä aihepiiri minua kiinnostaa- puhutaan kylläkin SELKOkielestä, mutta entä selkokielioppi??
Siinä itselleni haastetta!
Lauantai-iltana vielä vanhimman pojanpojan viisvee synttärit- äkkiä aika kuluu!! Tulevana pyhänä luvassa Disney-on-Ice -jonka viimeksi nähnyt omien -en muista kenen-poikien kanssa. Ikäpolvet vaihtuu...Ja jo lauantina matka vie Mikkeliin ja SUKOL:in talviseminaariin jossa myös integroidusta opetuksesta. mielenkiintoista!!
Ja sitten se kilpailuvietti (- mikä on muuten oppilailla silmiinpistävä KAHOOT-pelissä-) tulipa taas testailtua sunnuntaina kun meillä oli Mäntsälästä joukkue kasassa avantouinninSM.ssä Lohjalla. Sijoitus 11/ 18. ja me kolme naista uimme kaikki 30-31sek kun pelastuksenmme nuorehko palomies joka ei ankkurinosuudessa käyttänyt 20sek kauempaa 25metrin matkalle...sen verran kylmää tuo vesi!
Mutta ah, mikä ihana leppoisa laji!!!
"Valmiina, paikoilla...."
Myssypakko uidessa joten edustin KEUDAA Mäntsälän lisäksi-- pään pysyttävä pinnalla ja potkut pelkkää sammakkoa. joitakin aina hylätään mutta meikä osaa! Potkut vaan saisivat olla terävempiä - sen muistaa harjoitellessa mutta ei kisatilanteessa!!!
-sen stressitekijän melkein jo unohdin. Maanantaina on Nurmijärvellä viimeinen työpäivä. Olen jo työkavereille suklaatarjoilun hankkinut, ja viikonloppuna aikaa on varattu kokeiden ja opinnäytetöiden tarkasteluun, ja sitten näkee mikä on tilanne ja millaiset fiilikset -ihan kiva paikka tuo NuLO on, mukavat työkaverit ja meininki, mutta kun puolipäiväisen tunteja on jo täytetty pitkin syksyä ja talvea niin kevät jäi tyhjäksi... Heikko itsetunto kysyy MIKSI ei muuta tarjota juuri minulle, mutta järki sanoo että jos muillakin opeilla on vähän tunteja niin jaatkoon he keskenään. Minulla piti olla luvassa Järvenpäässä vuorotteluvapaa sijaistuksena, ja pidin sitä ilmeiesti liian varmana kun ei toteutunutkaan. No nyt saan sitten kokea mitä on "pätkätyöläisyys" kun toiminimikin on katkolla tuon kaavaillun vuorotteluvapaan takia! Mutta, näillä mennään ja asioilla on tapana järjestyä - ehkä jo pian voin kertoa uusia mielenkiintoisia uutisia?? Mutta ymmärrän hyvin niitä nuoria joilta itsetunto viedään kun eivät löydä töitä.. Mielenkiintoinen väitöskirja työttömyydestä ja mielenterveysongelmista jotka liittyvät oppimisvaikeuksiin mutta niistä lisää ensi kerralla!
Kuulostaa kätevältä tuo VOXOPOP, jos sinne saa myös kielikursseja. Itselläni olisi sellainen haaveissa, en ole kovin rohkea puhumaan muuta kuin omaa äidinkieltä. Sisareni kertoi että heidän työpaikallaan saatetaan alkaa sellaisia järjestämään. Uskon että monelle tosiaan voi olla vaikeaa kirjoittaa myös suomea aivan oikeaoppisesti. Selkokielioppi tosiaan kuulostaa haasteelliselta, voin vain kuvitella!
VastaaPoistahttps://www.iwginstituutti.fi/kielikoulutus