Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
lauantai 14. marraskuuta 2015
"Teknologialoikka vaiko loikalla teknologiaan?" taas Treella ja kieltenopinnoissa!
Täällä taas - kaksi it-teknologista päivää, niin opettavaista ja niin paljon taas muistettavaa!!!
Perjantain session veti Sari Yrjänäinen, joka tutkinut nimenomaan sitä, mitä it:n käytöllä on haluttu saada aikaiseksi ja mitä on saatu, väitöskirjaa myöten. Tässä poimintoja eilisestä ohjelmasta, hyvinkin käyttökelpoisia eritasoisille oppilaille - monessa asiassa voidaan antaa vähemmän/helpotettuja tehtäviä ja sitten vastaavasti niille lahjakkaille tai muuten vaan tietotekniikkasuuntautuneille lisää/erilaisia ohjelmia!kaikille jotain , sanaa "eriyttäminen" vaan pitää muistaa jättää mainitsematta...
- tekniikka itse ei opeta, ja tekniikan avulla oppiminen vaatii TÖITÄ! (tiedetään!!)
-kysy itseltäsi -ennen nettiin menoa- MITÄ tarkalleen haluat siellä tehdä?
-video opettamisesta (liittynyt Sarin väikkäriin) missä mainittu kolme eri tapaa 1) diskurssit - kuka puhuu ja kenelle, mikä on puheen sisältö-keskustelua, infoa, tedettä jne? ") askordanssi tarjoamat eli miten ope hyödyntää kuvia, eri esineitä, kirjaa, oppilaan kommentteja... 3) sosiaalinen vuorovaikutus luokassa- miten toimii vai toimiiko?
-Miten osaat opettaa ERI ryhmiä?
-"Koulut ovat vapaata riistaa" eli KAIKKI tietävät millaista siellä on (kokemusperäistä - osa taitaa olla 60-70-80-luvuilta...) varsinaisia tieteelliselle pohjalle tehtyjä tutkimuksia ei Suomessa ole, ja esim USAsta tuleviin tutkimuksiin pitää suhtautua kriittisesti, sillä opettajien taso ja koko systeemi siellä on hyvin erilainen!
Sitten siirryttiin iPadeihin - jota mulla ja muutamalla muullakaan ei ollut mukana kun oltiin tulkittu ohjeita liian kirjaimellisesti joko-tai läppäri- mutta näitähän se Sanni Grahn-Laasonen ym poliitikot nyt haluaa kaikkiin kouluihin - mistä sitten rahat käytön opettamiseen tai eri ohjelmien ostoon, se ei heitä huoleta!
Mutta kun oppilaalla laite on - pidä mukana, kuvaa luokassa, työmaalla, tee muistiinpanoja !
Evernote (elefantinkuva)avautuu kaikissa laitteissa.
-applessa Airpresenter -ohjelma
testasimme käytännössä myös "DRAGON dictafon-ohjelmaa, joka ilmainen ja löytyy myös googlesta. Siihen saa kerralla tallennettua 10-15minn puhetta jonka ohjelma muuttaa tekstiksi!
-Mind -map -systeemejä on paljon, mutta hyvänä esiteltiin "INSPIRATION MAPS" jossa voit avata ensi tyhjän seinän ja sitten rakentaa sinne haluamasi verkostoja.Mun androidille löytyy uulema "IDEAMENT"-nimellä vastaava ohjelma. Läppäreistä löytyy Cmaps- word-versiona, muttei nyt kokeiltu, ja sen tallentaminen on kuulema melko haastavaa.
-Huomiona se, että käsitekartan TEKIJÄ on se henkiö joka eniten oppii luokittaessaan ja jäsentäessään tietoja - ajatusta ryhmätyöhön?
-hieman elävempi, joidenkin mielestä liian rauhaton versio Power-pointista on PREZI LITE EDITOR, ja sitten löytyy MINDMEISTER LITE joka myös on ilmainen.
Evernote.com - se elefantinnäköinen on siis jaettavissa oleva verkkomuistikirja, johon ope antaa tunnukset. Ladattavissa googlesta. google.site on eräänlainen "esittelysivusto" (=staattinen mainos) johon oppilas voi tehdä esim. portfolion.
Ryhmissä joiden kokoonpano pidempiaikainen, voi tehdä blogeja tai tiedoitukseen käyttää esim "webnode" alustaa.
APOWERSOFT on ohjelma, jossa voi nauhoittaa ruudun päälle joko tekstiä tai kommentoida filmiä- tehdä joku esittelyjuttunen ja esim . suullisen kokeen kielissä voi laittaa tätä kautta.
-muistettava jos käyttää FB:Tä että sen on oltava suljettu ryhmä, teijänoikeuksien vuoksi.
-Sitten esiteltiin myös TED kuullunymmärtämisohjelmaa mikä vaikutti kiinnostavalta.
AURASMA hahmontunnistusohjelma ei minulta saanut suosiota ja tehtävät vaikuttivat hauskoilta lähinnä ala-astenäkökulmasta kun "lohikäärme" tai muu open valitsema kauhistus "löysi" filmiltä sen oikean esineen.
-SOCRATIVE kuulosti tutulta ja luulen että siitä on jo erkkapedan yhteydessä ollut maininta - muistan muutenkin hämärästi viime kevään VALIDIAssa järjestetyltä kurssilta joitakin katkonaisia kohtia, joissa olisi ollut ideaa mutten niihin koskaan paneutunut. Nyt tämä blogin pitäminen antaa todella hyvää pohdintaa, kun muuten vaan heitän teemäni muistiinpanot jonnekin laatikon pohjalle ja unohadan koko jutun! Tässä tarvitsee ihan oikeasti hieman reflektoida oppimaansa!!!
-PADLET:COM jossa vastaaan ei tarvitse kirjautua, näitä kokeiltiin myös.
LAUANTAI-AAMUNA aloitti Laura pihkala-Posti räväkästi kysymällä MIKSI me siellä olimme ja mitä MUUTOSTA me opettajatyöhön halusimme? Muutama myöhästynyt pääsikin heti valkotaululle kirjaamaan ajatuksiaan - tunnistin omat työskentelytapani tässä..
DIGIMENTIA on uusi, ei vielä diagnosoitu sairaus joka liittyy nykylasten suuriin keskittymisvaikeuksiin - ajatukset kateilevat tuon tuosta, javaikkei varsinaistaADHD.ta olekaan todettu, pitäisi kaiken vaan olla hauskaa...Suomalaislasten LUKUTAITO on huononemaanpäin!!!
ja entä ne äidit, jotka hiekkalaatikoilla katselevat kännyköitään eikä lapsiaan!!!??
HOI; DIGISUOMI, minne olet menossa!? PELOTTAVAA!
---Tähän välihuomautuksena tieto ikävistä tapahtumista Pariisissa, keskustelimme hieman terrosrismistakin.
-Oppilaat ovat yllättävän konservatiivisia ja muutosvastarintaisia kun totutuista rutiineista poiketaan
-TEKNOLOGIA sinänsä ok, muttei itsearvo, vaan oppimisen tuki ja myös tapa saada luokkahuonetta lähemmäksi ympäröivää maailmaa.
On myös muistettava ettei koulu ja vapaa-aika ole sama asia, vaikka oppilaan harrastuksi ja vapaa-ajanviettoa voidaan tietyissä määrin myös koulussa hyödyntää.-
-Keskustelua myös YLEISSIVISTYKSEN vähenemisestä koulumaailmassa- nykyään kaiken pitäisi olla niin erikoistunutta , että! (Aika jännä kun urheilussa on jo vuosikaudet todettu ettei liian varhain pidä erikoistua mihinkään urheilulajiin - miksi tätä on niin vaikea koulutuksessa yleisellä tasolla ymmärtää?)
-yleisena toteamuksena Laura totesi älytaulujen olevan kovin kallis hankinta hyötyynsä verrattuna. - sitten siirryimme eri ohjelmien parin:
-WIKISPACE otettiin ihan testikäyttöön
-WORDLE. net-sovellus hyvä visualisointiin (vaatii JAVA-scriptin)
--nyt pakko pitää taukoa ja nukkuakin välillä -näitä ohjelmia ja ideoita on aivan LIIKAA!!!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti