Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
tiistai 12. syyskuuta 2017
LUKUTAITOVIIKKO - mitä kaikkea tuo lukeminen sisältääkään!
Ihanaiset pellavapäiset Eemelit ja kaikenkokoiset- näköiset - ja -väriset pojannappulat leikkivät ja touhuavat, kasvavat ja kehittyvät -
mutta miksi he eivät lue? Täällä Suomessa meille annetaan mahdollisuus oppia lukemaan, tarjolla on myös erityisopetusta ja tukea, mutta motivatiota ei voi lahjoittaa- se pitää itse löytää!
Näitä keinoja lähdimme Taikoja/ Noheva- hankkeiden tiimoilta selvittämään ja tarjosimme hieman erilaisen näkökulman lukemiseen OMNIAn kirjastojen kanssa yhteistyössä lukutaitoviikolla 4-8.9.2017. Yhteistyötämme tuki lisäksi kustannusyhtiö Tammi ja Juha Vuorinen (Diktaattori kustannus) kirjalahjoituksin. Tarjolla oli kirjallisuustietoutta käsittelevä helppo Kahoot -peli useita kertoja päivässä kirjastoissa, mahdollisuus testata oma lukutaito iPadilla Ylen uudella testillä karkkia syöden tai opastusta digimaailmaan vierailevien datanomi-oppilaiden avulla.
Viikon kruunasi torstainen kirjailijavierailu, jossa hiljattain ilmestyneestä jalkapalloilija Shefki Kuqista kertova kirja tehtiin tutuksi sen tekijän, Mika Wickströmin, toimesta! Hän myös viritteli keskustelua oppilaiden kanssa kirjailijan työstä ja juuri tämän kirjan kirjoittamisesta ja kertoili myös millaista oli Shefkiä kirjaa varten haastatella. Leppävaaran urheilusta innostuneet nuoret kerääntyivät ruokasaliin sankoin joukoin-liki sata kuuntelijaa oli parhaimmillaan läsnä, mutta esitystä latisti hieman huono akustiikka ja kirjailijan vaade puhua ilman mikrofonia. Huomasin että tällaiseen tilaisuuteen pitäisi näin isossa talossa valmistautua kuukausikaupalla etukäteen että saa tarvittavat tilat käyttöön ja infoa liikkeelle ajoissa!
Lehtimäellä onnistuimme luokanvaihtoja sopimalla päästä auditorioon, jossa odotti paljon kirjailijalle kiitollisempi porukka ja keskusteluakin syntyi enemmän.
Vaikka me järjestäjät hieman pettyneinä laskimme vähälukuisen yleisön määrää Lehtimäen auditoriossa, tuumasimme että jos edes joku näistä sai positiivisia ajatuksia lukemisesta ja ehkä niitä jakoi muillekin, olimme voitolla! Sen lisäksi että paikka pitää valita huolella, on nuorten kanssa puuhatessa ajankohdallakin merkityksensä - iltapäivällä klo 14.30 on tuo kotiinlähtö paljon jonkin kirjailijan lurituksia kiinnostavampi asia! Naisvaltainen yleisö kuitenkin rohkeni keskustelemaan aiheesta ja loppujen lopuksi sain rautatieasemalle saattaa ihan tyytyväisen kirjailjan jolla jo seuraava kirja tekeillä.
http://en.unesco.org/themes/literacy-all/literacy-day
Kuvassa vas. kirjailija Mika Wickström, jonka uutta kirjaa tyytyväisenä kirjastonhoitaja Marko Leppinen esittelee, ja keskellä erva Jorma Harju.
Maailmassa on lähes 800miljoonaa lukutaidotonta aikuista1 Maapallon väestön yli 15-vuotiaista 800 miljoonaa eli 16% on lukutaidottomia. 98 % maailman lukutaidottomista elää kehitysmaissa, usein köyhyydessä ja monet heistä sodan haavoittamina. Lukutaitoa ei ole juuri siellä, missä sitä eniten tarvittaisiin.2 Maailman lukutaidottomista aikuisista (yli 15-vuotiaista) naisia on 64 %. 11 maassa yli 50% aikuisista on lukutaidottomia: Afghanistan, Benin, Burkina Faso, Keski-Afrikan tasavalta, Tšad, Norsunluunrannikko, Etiopia, Guinea, Liberia, Mali ja Niger.3 Eniten lukutaidottomia on Intiassa. Lukutaidottomia aikuisia asuu Intiassa yhteensä 286 milj (lähde:Lukukeskus)
Kaikkiaan OMNIAssa tehty tempaus lukutaidon hyväksi tuotti paljon positiivista palautetta ja sai ehkä muutaman nuoren miettimään sitä, kannattaisiko omaa lukutaitoa lukemalla kehittää?
Maahanmuuttajanuorille kävi ehkä myös selväksi että suomalaiseen yhteiskuntaan integroituminen tosiaan tapahtuu parhaiten kun kieli on hallinnassa- niin puhuttu kuin kirjoitettukin!
Lukutaitoon kun kuuluu niin paljon muutakin kun pelkästään jonkun kirjan "läpikahlaaminen"- nettiosaaminen on myös oma alansa jos aiotaan muutakin tehdä koneella kun pelata.
Tempaus sai myös positiivista huomiota lehdistöltä, kun mm Länsiväylä teki aiheesta jutun.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/557836-ilmio-40-50-vuotiailla-aikuisillakin-voi-olla-huono-lukutaito-aiemmin-koulussa-joko
ja Hufvudstadsbladetista on toimittaja tulossa haastattelemaan poikia ensi viikolla joten näkyvyyttä on saatu!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti