Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
lauantai 12. joulukuuta 2015
masentava sää ja masentava pää - puhti loppu?
TÄNÄÄN AAMULLA:
Grixien, Sanna-oppilaan ja Fasun kanssa aurinkoisella metsälenkillä-
mikäs sen ihanempaa?
Omassa päässä vaan "viiraa" kun on niin alakuloinen olo ja tuntuu ettei opinnot etene...
Oppilailta positiivista palautetta- uusi "toi"-ryhmä, tai se, mitä heistä oli kouluun hyppytuntien jälkeen jäänyt, oikein mukavan tuntuisia vilkkaita poikia. Ja yläkuvan Sanna - hiljainen, rauhallinen ja huolellinen oppilas, tulee hevosten kanssa tosihyvin toimeen.
Uusi, täysi jakso edessä, tietty pettymys oli erään ryhmän vaihtuminen toiseen - meni oppilaat ristiin Maritilta ja minulta, ekan jakson kun olimme aloitelleet toisten ryhmien kanssa ja nyt porukat vaihtui. Omien opintojen aiheuttamien poissaolojen takia en ollut edes ehtinyt kunnolla tutustua porukkaa ja jo vaihtuivat! Nämä opintopiste-systeemit on aika hujakkaa, tuntivähennykset on valtavia ja asiasisällöt ei vähene lainkaan1
Tuntuu siltä että yhä useammalla oppilaalla olisi jotain oppimisvaikeuksia diagnosoinnin puutteesta huolimatta, ainakin keskittyminen ja asioiden hoitaminen - mitä osp vaatii- ei tunnu sujuvan. Pelkään pahoin että olemme menossa taas kohti luokkayhteiskuntaa ja eriarvoisuutta kun koulu suosii sitä 10-20% oppilaista jotka osaavat ottaa vastuun opinnoistaan ja loput jäävät täysin tuuliajolle!!
Ainoa hyvä pointti saattaa olla se, että jos samassa ryhmässä on heterogeenista porukkaa, voi osittain niitä hyviä käyttää neuvonantajina ja apuopeina, ja osittain antaa heille vapautusta jolloin voidaan keskittyä niihin heikoimpiin. MUTTA : myös lahjakkaat oppilaat ovat erityisoppilaita ja heille pitäisi oppilaitoksen pystyä tarjoamaan muutakin kuin "vapautusta"??!!!
Ruotsinkursseille en ole vaatinut kirjaa- sehän olisi pitänyt jo keväällä valita ja mainita ryhmäkohtaisesti jolloin en edes tiennyt jatkavani- mutta eräänlainen kurinpidollinenkin ja vastuuta nostava asia on se, että vaadin oppilaita hankkimaan kansiot josta voin pistokokein tarkistaa sisältöjen kattavuus. Kaikkien kansioita en ryhdy keräämään - jokin raja sillekin- mutta monisteet ja muistiinpanot haluan säilytettävän. Ja tuleehan siinä sanastoakin rutkasti!
Joulu tulossa, jospa saisi inspiraatiota. Jonkunverran vielä Liisalle toimitettavia tehtäviä moodlessa, mutta maali näkyy jo...
-Kuvassa työväline miestä isompi, mutta ei näy tekijää, 2vee, haittaavan,. Fasu.koira valvoo ja touhuaa mukana- niinkuin kuuluukin.
Omia aikatauluja on kyllä rissannut varsan siirtäminen Hautjärvelle tilapäisesti sisäkarsinaan kaviopaiseen takia - siitä ylimääräistä huolta ja tekemistä mutta todettakoot että "Kapu" voi hyvin ja oppii asioita kun sitä on paljon joutunut käsittelemään. Aivan niinkuin ihmislapsetkin oppivat .
Lumista joulua odotellessa!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti