Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
tiistai 13. marraskuuta 2018
kolmekymppinen hesalainen ja syrjäytymisriskit
Mikä menee vikaan kun hyvinvointivaltiossa, jossa juuri on julistettu elävän maailman onnellisimpiin kuuluvat ihmiset, ylipäänsä on syrjäytyneitä? Onko maailmanmeno liian vaativaa ja hektistä tai onko asenteella "minulle-kaikki-nyt-heti" tekemistä tällä ikävällä kehityksellä? Vai puhutaanko useiden ongelmien yhteisvaikutuksesta?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005887193.html
Omalta osaltani voin vain vastata koulumaailmaan liittyvien asioiden kohdalta.
Ja kysyä, miten pitkälle talous (=taloudellinen tuotto)saa päättää asioista ja miten ne tehdään? II-asteen koulutuksessa ei enää kaikissa oppilaitoksissa edes puhuta opiskelijoista vaan ASIAKKAISTA sillä he tuovat koululle sen tärkeän valtionrahoituksen.
Ja kun rahavyötä valtion kohdalla kiristetään, vaikutukset näkyvät- kun neljännen, "ylimääräisen" vuoden opiskelija ei enää saakaan valtionavustusta, paine valmistua kolmessa vuodessa on kova. Ja tämä oppilaitoksen kannalta- tuloksista viis- jos joku oppiaine ei ole "mennyt putkeen" pudotetaan vaatimuksia että saadaan oppilas valmistumaan. Niin yksinkertaista se on. Harva vaan uskaltaa sen sanoa ääneen - opettajilla oma lehmä ojassa rehtoreista ja koulun maineesta puhumattakaan...
Koulujen keskeyttäminen on myös lisääntynyt, ja väittäisin ainakin sen johtuvan ainakin ammattioppilaitosten kohdalla niistä itsenäisyyden paineista opintojen kohdalla, mitä jo ykkösvuoden opiskelijoille asetetaan. Lähiopetusta on vähennetty, ryhmiä lakkautettu ja haku on ympärivuotista - tämän lisäksi suuri osa teoriaopinnoista pyritään sovittamaan jo ensimmäiselle vuodelle alta pois jotta sitten päästään työelämän asioita kokemaan ja vastuu siirretään työssäoppimispaikoille.
Motivoitunut, alastaan kiinnostunut ja opiskelutaitoja omaava opiilas tässä pärjääkin ja voi suorittaa opinnot ja valmistua ammattiin jopa parissa vuodessa, mutta näitä opiskelijoita vain on harvassa.
Suurin osa "vitosen oppilaista" on niitä jotka hakeutuvat ammattikouihin, ja jos oppimismotivaatio yköäasteella ei ole ollut kummoinen, ei se itsenäisesti suoritettavassa ammattioppilaitoksessakaan juuri parane. Tähän kun vielä yhdistetään oppimisvaikeudet, mikä on lopputulos?
Opinnot keskeytyvät ja nuori on tuuliajolla.
Ongelmia on sillä "vitosen oppilaalla" ollut jo peruskoulussa ja se reilu vitosen keskiarvo on yleensä "armosta annettu" että oppilas saisi päästötodistuksen -mitään eväitä ja pohjatietoja ei juuri ole.
Tilanne niillä oppilailla, jotka tulevat erityisluokilta on vielä pahempi, sillä heille on myös painotettu sitä, ettei tarvitse mitään tehdä, koska ovat niitä erityisoppilaita. Vanhempien ei myöskään tarvitse suostua siihen että peruskoulun tietoja siirretään seuraavaan oppilaitokseen, joten esimerkiski lukihäiriö joudutaan seulomaan uudestaan- työ mikä vie aikaa muutenkin vähäisistä tuntiresursseista!
Kaikkea oppimisvaikeuksiin liittyvä on tabu josta ei saa puhua- salassapidetään tietoja ja tehdään auttamisesta mahdollisimman hankalaa. Oppilas itse saa jo ala-asteelta sellaisen "leiman" että hänessä on jotain vikaavikaavikaa kun pitää antaa lisäopetusta tai siirtää erityisluokalle. MIKSI?
Itse kaipaisin avointa keskustelua aiheesta, nyt kun vihdoin on myös alettu puhumaan ääneen mielenterveysongelmista ja muutamat "julkkikset" ovat avautuneet asioistaan julkisesti - me kaikki olemme erilaisia eikä siitä pidä ketään leimata!
Varhainen puuttuminen on todettu parhaaksi kuten Hesarinkin artikkelissa ilmenee, mutta sen pitäisi olla paljon helpompaa ja luontevaa ja tapahtua ilman ylimääräistä hyssyttelyä!
Toinen mielestäni tärkeä keskusteltava asia on nimenomaan erityisoppilaiden "erityinen kohtelu" - käsittääkseni kaikkia oppilaita valmennetaan suomalaisen yhteiskunnan jäseniksi - miksi joillekin ryhmille sitten suodaan jo koulussa erityiskohtelua ja -oikeuksia koska heillä on oppimisvaikeuksia? Eväitähän heille pitäsi antaa, ja erilaisia tapoja opiskeluun jotta opiskelu sujuisi! Auttaa löytämään itsestään ne vahvuudet joilla pärjää ja tukea opiskelu- ja sosiaalisia taitoja mahdollisuuksien mukaan , eikä vaan koko ajan sääliä ja antaa erityisetuja- ei niitä yhteiskuntakaan anna!
Näitä ajatuksia marraskuun alussa- nyt vasta huomasin etten ollut julkaissut. Taitaa olla kiirettä ilmassa?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti