Vaalit on ohi joten nyt eteenpäin ja suoraan SUKOL:in (Suomen kieltenopettajien liitto) manselaisiin koulutuspäiviin viime lauantaina.
Kaksikin tosi mielenkiintoista luentoa tuli seurattua ; molemmissa puhujana Eiran aikuislukion Kari Moilanen jonka ulosanti oli habitusta paljon terävempi! Ja taas kerran - anna kaikkien kukkien kukkia- ihme ennakkoluuloja minullakin joka itse pukeudun miten sattuu!
OPPIMISVAIKEUDET kieltenopetuksessa lähti ihan käytännön asioista eikä mistään proffien tutkimustuloksista yms - siis ideoita syntyi, ihanaa! Omien muistiinpanojen purkaminen on hieman haastavaa, olisin kernaasti lukenut liiton sivuille ladatut diat, mutta, mutta - salasanaa ei ole eikä tullut yrityksistä huolimatta (.".lähetetty sähköpostiisi..".) eikä kukaan toimistossa vastaa puhelimeen eikä SUKOLin sivuilla ollut mainintaa esim. pääsiäislomasta!!! Noottia liitolle tästä!
yhteenvetona täysin irrationaalisesti seuraavaa:
*puhutun ja kirjoitetun yhteensovittaminen etenkin englannissa vaikeaa
*sanelu. ääneenlukeminen yhä voimissaan
* kertomus "kahdesta eri kielestä" jota kahdessa eri kylässä käytettiin aikoina vanhoina hauskana selventävänä esimerkkinä: "Puhulan pölöttäjät" vain puhuvat englantia kun taas "Kirjalan köröttäjät" vain kirjoittavat ja ovat muuten mykkiä. Etenkin nuoret oppilaat tästä esimerkistä kuulemma innostuvat ja harjoittelevat mieluusti kielten yhteensovittamista!
*KONKRETIA kaikessa tärkeää!
*RYTMIIKALLA päästään myös pitkälle- voi taputtaa, tömistää, laulaa..
* "Where do you live?" = ta-ta-ta-ta .
*Käsimerkkien käyttö ja niiden avulla vaikkapa aikamuotojen nimeäminen : NYT; EILEN ,HUOMENNA... selkeät viittomat auttamat hahmottamaan ja niitä mekin harjoittelimme!
*SANALUOKAT yllättävän vaikeita - tässä voisi integroida äidinkieleen (kirj.huom) - mutta nekin oppii kun etsii lyhyen lauseen ytimen = verbi, tekijä ja kohde "Jag tittar på TV" ja voidaan kysymyssanojen avulla laajentaa: VAR? =hemma. HURUDAN TV = gammal . färg etc
*uusien sanojen oppimisessa voi käyttää siedätystä- lappuja jossa sanoja levitellään joka puolelle kotonakin... (Itse olen jo vuosia puhunut aamiaispöydän maitotölkistä, jogurttipurkeista, voiastiasta jne)
*Teksteissä opeteltava ensin kokonaisuus ja ymmärrys, sitten vasta kielioppi ja yksityiskohdat .Juuri näin.
*Lukuvaikeuksien taustalta löytyy usein fonologisen prosessoinnin ongelmia - kaikkia äänteitä ei vaan kuule! Myöskin puhutun ja kirjoitetun yhteensovittaminen voi tuottaa hankaluuksia.
*Voidaan myös kysyä mikä on kielelle altistumisen määrä? Ei ole sattumaa että Suomessa yleinen lukutaito etenkin pojilla on huonontunut!
*Mikä on oma kirjoitustaito- paljonko aikaa ja voimaa tuhlaantuu itse prosessiin - ehtiikö tuolloin ymmärtää opettajan selitykset asioille? Onko kirjoitus sujuvampaa koneella vai käsin?
*Itsetunto kohonee ja lukemisen sujuvuus paranee kun luetutetaan PALJON helppoja tekstejä = tehdään tietoinen tasonlasku.
*Ruokailun jälkeen jatkoimme käsittelemällä eri opiskelutekniikoita- integroidusti! Ei ole erillistä ainetta sillä nimellä, vaan muun opetuksen ohella selvitetään ohimennen mistä jää paras muistijälki, mikä häiritsee tarkkaavaisuutta, mitkä aistikanavat kullakin ovat eniten käytössä?
*ASENNE ratkaisee - "tästä ei tule yhtään mitään" asenteella näin on.
*KONTAKTI puhuttuun ja opittavaan asiaan - puhu itse, kuvita aihe, kuuntele ryhmittele, kerro muille....
*KERTOMUKSEN avulla voidaan ujuttaa paljonkin sanastoa- laita oppilaat itse keksimään tarina opetettavien sanojen ympärille . Mitä hullumpi, sen parempi.
-Kertomus murtovarkaista jotka nukahtivat sängylle syötyään jääkaapin antimia ja juotuaan väkeviä opettivat tehokkaasti sanastoa burglar-break into-valuable-portrait-delicious - embarassed -overweight - kaikki sarjakuvakertomukseen liitettynä.
Hauskaa voi myös olla testata, jos on aikaa, miten hyvin oppilaat kuitenkin opettelevat "ei-tarvittavia-sanoja" kun niitä hieman miettii ja osaa sijoittaa eri yhteyksiin.
*Kerroksellisen lukemisen taito on hyvä opettaa kaikissa aineissa: * Väliotsikot ja alkuvirkkeet (muistan jonkun proffan joskus sanoneen että sisällysluettelo on se kaikkein tärkein oppia...) *Sitten lue teksti ensin vaikka vierustoverisi kanssa jotta tiedät mistä on kyse *Merkitse muistiin pari pääkohtaa tekstistä * Silmäile läpi teksti uudelleen
Taukojumppaa tehtiin verbien aikamuodoilla....
* ja tärkeää kysyä: MITEN teet muistiinpanoja?
Minulle ainain tämä blogi - jota aluksi kovasti opiskeluvälineenä vastustin - on ollut vallan mainio keino sisäistää uudet asiat ja kirjoittamalla hahmoittaa kokonaisuuksia!
Iltapäivän puolituntinen koskien opettajan työssäjaksamista herätti etukäteen - sanoisino lähinnä kyllästyneitä ajatuksia - "onko nyt mitään uutta taivaan alla"?
Mutta kyllä, kun huumorilla höystetään niin taas jaksaa! "konsultti" Erkki Ranto veti hurtilla huumorilla ja hieman sarkastisestikin kaikenmaailman konsultteja arvostellen ihan mukiinmenevän opastuksen siitä, miten työelämässä voidaan ja kuinka hienosti siihen voidaan konsultin avulla vaikuttaa... eipä tuosta sen enempää
Kieliyhdistysten rinnakkaisohjelmista valitsin englannin joka oli pienoinen pettymys- J: kylässä johonkin tutkimukseen osallistuva (?) jenkkityttö Mayra Molin esitteli kahta kieltä puhuvien oppilaiden kanssa työskentelyä espanja/englanti omassa työympäristössään. Tekniikan takkuaminen alusa lie häntä hieman häirinnyt sillä vauhtiin pääseminen vei aikansa. Ihan kiinnostavan ryhmätyön pääsimme kuitenkin tekemään missä kielen ilmaisua joutui miettimään - piti viereiselle ryhmälle esittää paperi jossa piti arvata julkisuuden henkilön nimi- kysymyksiin sai vastata vain kyllä/ei. Tehtävän miettiminen ja vastausten laatiminen vei yllättävän kauan meiltä natiivi suomalaisiltakin - miten jos sanavarasto on suppea? Hauskinta tällä kertaa oli se, että se ryhmä jonka kanssa vaihdoimme tuloksia ja siis yritimme arvata ketä henkilöä olivat ajatelleet , oli valinnut kanssamme aivan saman julkkiksen- kuningatar Elisabethan tuo asuu palatsissa, rakastaa koiria ja on kahden lapsen äiti...
Mayra Moilina |
Tampereen visiitin päätin sitten uimalla- kun hieman etuajassa lähdin Sampolasta, ehdin hyvin vielä vetäistä kilometrin siinä jäähallin viereisessä uimahallisa. Oli muuten hiljaista - tamperelaiset taisivat kaikki olla katsomasa kun HIFK selätti Tapparan sinä iltana..
Sunnuntai olikin sitten vaalipäivä ja tottakai sukulaisille piti vaalikaffeet keittää pullan kera, Illalla vähän jännitin niitä tuloksia- en kuitenkaan "kehdannut" mihinkään porukoihin lähteä vaan avasin varalta pienen kuoharin ihan kotona. Oliko sitten lohdutukseksi kun minua ei valittu, vai ilosta kun kuitenkin ekakertalaisena sain 35 ääntä mikä on ihan mukavasti pikkupaikkakunnalla! Kiitos vielä kerran äänestäjille ja mukanaeläjille!
Uusia arkihaasteita pukkaa- Kyvyt esiin - mittelöt käytiin jo aloittamassa Porvoon Boessa. Myönnän; olen kimppahevosestamme ylpeä - Kapun oli helppo erottautua kouluvarsojen joukosta hyppykyvyllään, Ensi viikolla sitten saadaan arvostelua ihan paperillekin- nyt Forstenin Mikko tyytyi kommentoimaan ja neuvomaan kaikkia nuorukaisia ja hyppyytti arkoja kouluhevosia tosi maltillisesti ja opettavaisesti. Tällä kertaa Mikolle pisteet - iän mukana kehitys kulkee, miehilläkin! Jatkoa seuraa siis viikon kuluttua!
Pääsiäinen tulossa, myönnän ettei minussa asu sitä pientä uskonnonharjoittaja joka kävisi kovin aktiivisesti kirkossa vaikka kirkkoon kuulunkin. Mutta toki, sanoma anteeksiannosta ja uhrautumisesta on tänäkin päivänä kovin ajankohtainen. Ellei nimenomaan NYT kun maailmalla jatkuvasti niin ikäviä asioita tapahtuu.
Rauhallista ja munarikasta pääsiäistä täältä Mäntsälästä toivottaen!
Gawain Boessa 12.4. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti