“Oppimistulokset
taas pudonneet PISA-tutkimuksessa”
Ja taas
etsitään syyllistä- onko se tällä kertaa uusittu, mutta epäonnistunut OPS, vääränlaiset avoimet
oppimisympäristöt, inkluusio, suuret luokkakoot vai vaan ylipäänsä riittämätön
rahoitus?
Oppilaitahan
ei sovi sormella osoittaminen – hehän ovat vain huonon systeemin viattomia
uhreja, jolla sen lisäksi on pelkkiä oikeuksia ja vaatimuksia- ei niinkään
velvollisuuksia koulua kohtaan.
Jokaisen
tasavertaisiin oikeuksiin tänä päivänä kuuluu saada olla äänessä ja ilmaista
mielipiteensä koska ja missä tahansa- tapahtuipa se sitten oppitunnilla tai
vaikkapa itsenäisyyspäivän juhlissa. Jos jollakulla oppilasporukassa on
melunsietokyky koetuksella -opettajista puhumattakaan- hänet luokitellaan
“erityisherkäksi” ja mietitään minkälaisin eristyskeinoin hänelle sopiva
rauhallisempi ympäristö saadaan aikaiseksi! Muuta luokkaahan ei voi hiljentää-
se sotisi jo heidän oikeuksiaan vastaan!
Aivojen
kehityksestä, multitaskaamisesta, liiallisista virikkeistä, stressistä ja
masennuksesta kyllä puhutaan, mutta tehdäänkö asialle mitään? Jopa mahdollinen
kännykkäkielto kouluissa on aiheuttanut valtavan keskustelun
itsemäärämisoikeuden rajoittamisesta ja epätasa-arvosta ja siitä
lakipykäläviidakosta mitä kielto aiheuttaisi. No, tämän ymmärtää sikälikin,
että minua on välillä hävettänyt kollegojen puolesta kun moni istuu
tärkeälläkin luennolla multitaskaamassa puhelimen/läppärin kanssa, ja jos sattuu
kuvaruutuun vilkaisemaan niin FB-päivityksethän yms siellä on menossa…
Missä on
aikuisten esimerkki? Missä on kasvatus? Nuorilta ei tänä päivänä saa vaatia
mitään, etteivät he vaan loukkaannu ja pahoita mieltään. Ammattikoulutkin
taputtavat päähän ja ovat tyytyväisiä jos opiskelija edes ilmaantuu koululle
joskus- pitäähän siitä jo kiittää ja päästää kurssista läpi!
Mitäpä jo
myöntäisimme kerrankin että vikaa voi olla myös kasvatuksessa ja siitä
saaduista asenteista “Mua ei yhtään kiinnosta” on nuoren aika tyypillinen
vastaus opiskelua kohtaan. Ja ellei kiinnosta, silloinhan ei tarvitse, eihän?
Työelämässä asiat vaan ei mene ihan näin – jos työnantajalle sanot “ettei
kiinnosta” niin sinun ei todellakaan tarvitse, vaan saat etsiä itsellesi toisen
työn. Tai jäädä sohvan uumeniin makaamaan ja toivoa että “joku” täyttäisi
työttömyyshakemuksen puolestasi.
Ja pieni
maininta vielä Gaussin käyrästä, joka totisesti Suomessa on kääntynyt
väärinpäin- aiemmin siellä käyrän ylä- ja alapäässä ei ollut tunkua, vaan se
“keskiverto” oli parhaiten edustetettuna. Nyt siinä kohtaa käyrällä tuntuisi
olevan iso kolo- parhaat pärjää vaikka huonoissakin olosuhteissa ja huonolla
OPSilla, ja toisessa päässä apua tarvitsevien ryhmä vain laajenee. Miten paljon
onkaan avun tarpeesta kiinni pohjimmiltaan se, että kun ei asiat kiinnosta,
eikä normi tunnilla viitsitä/kyetä opiskelemaan, saadaan se “diagnoosi” ja
päästään yksilöllistettyyn opetukseen?
Pelkästään
työrauhan palauttamisella saataisiin paljon aikaiseksi, mutta onko sellainen
edes tässä yksilön oikeuksia ajavassa Suomessa mahdollista?
Kysyy
Käytännössä
kaikilla tasoilla opettanut ammatillinen erityisopettaja
Ylläolevan tekstin laitoin pian PISA-tulosten julkaisemisen jälkeen HS:n yleisönosastolle, mutta vastaavia oli laittanut moni muukin, joten täm nimimerkillinen jäi julkaisematta.
Toki seison sanojeni takana ihan nimelläkin, mutta jotta mäntsäläläiset ja muutkin vanhemmat eivät vallan tajajaloilleen nousisi, en halunut yleisönpalstalla "mainostaa" omia mielipiteitä. Täällä voin, koska näitä kirjoituksia lukee vain harvat ja valitut, jos hekään.
Kokonaiskuvassa on mielenkiintoista todeta, että Aasian maiden menestyksen lisäksi on pieni Eesti nostanut tulostasoaan niin lukutaidossa kun matemaattisissa aineissaki. Ja mitä tulee opettajien ja Eestin virkahenkilöille tehtyihin haastatteluihin- ei siellä mennä tekniikka edellä kuten täällä, vaan ihan vanhanaikaisesti ja opettajajohtoisesti. Tavoitteet vaan ovat olemassa- on liian lyhyt aika siitä kun isoveli Neuvostoliitto komensi Eestissä mitä saa tehdä ja mitä ei.... Eestissä on näyttämisen ja pärjäämisen paikka- se mikä Suomessa oli 1950-60 luvulla!
No, ei tässä pidä kirvestä järveen heittää- keskustelu on vihdoin kääntynyt siihen suuntaan että täälläkin voitaisiin jotain tehdä toisin ja palauttaa niistä vanhoista keinoista ne, jotka ovat osoittautuneet hyviksi. Tapa ja kasvatus kunniaan, kanssaihmisten huomioiminen alkaa koulussa jo siitä ettei "vitut lentele" vaan myös kielenkäyttöön puututaan.
Pienestä on menestys kiinni.
Näitä ajatuksia vielä joulunpyhinä 2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti