Som snabbast-och nu på svenska- några ord + bilder från Stockholmskryssningen 11-13-10.
- som arrangör stod Pohjola-Norden och av de ca 130 deltagarna var en tredjedel språklärare- i svenska! Har en massa oskrivet om alltmöjligt- det händer så mycket här i världen hela tiden - men blev nog mest av allt imponerad och ivrig på att höra John Steinbergs föreläsning gällande ledarskap och lärarskicklighet -trots att hans fru Åsa Sourander var sjuk och inte kunde delta med sin syn på saken.
Har tidigare på flere håll blivit varnad- senast bara några timmar tidigare av Sverige-ambassadören Liisa Talonpoika - om att vi INTE ska följa Sveriges modell gällande skolornas frihet och "modernisering" av all undervisning- det som hos oss fungerar bra ska man låta vara!
Nu fick vi då höra en noggrannare utredning från forskarhåll om hur systemet fungerar - då det alltså inte fungerar- och skillnaderna mellan RELATIONSSTYRDA och REGELSTYRDA skolor! Mycket intressanta synpunkter och ideer man verkligen blev att fundera på!
Vi började med en rolig grej som visade sig vara intressant och personlig- hur får man sin närsittande kursdeltagare att öppna en knuten hand ? -Min bänkkamrat helt enkelt bad mig snällt om jag kunde öppna knytnäven och i förvåningen gjorde jag ju så! -Själv hade jag nog funderat på den där våldsammaste metoden att bryta (försiktigt?) upp fingrarna en efter en... Andra metoder ´som kom fram var att luras, köpslå om förmåner eller tom hota - allt sådant som vi föräldar också känner till men som även synes i skolklasser. Blev nog litet genant med mina våldsinta tankar- trodde faktiskt att man bara skulle fundera på olika fysiska knep att få upp fingrarna!
Följande fråga tangerade början av lektionen och hur man "serverar" sin undervisning - den regelstyrda skolan förutsätter att eleverna sitter klara på sina platser i väntan på undervisning, emedan de relationsstyrda eleverna väntar att läraren ska på ett intressant sätt väcka elevernas intresse för dagens ämne. Isynnerhet på måndagmorgon är eleverna dels så trötta eller intresserade av varandras förehavanden att en lärare måste sköta om att "alla ska ha en bra dag"- inte ta det som en självklaret!
Dagens barnuppfostran går ofta ut på allmänn demokrati i stil med :
"Vad vill du göra /äta/lära dig/ leka med idag?
Allt ska vara så intressant som möjligt och barnet ska själv glra stora beslut- inte bara val- och allt ska ske i bästa välmening och demokratiskt diskuterande (hmmm på svenskt vis?)
De unga ska alltså få göra bara sådana saker de "känner för" och läraren har i Sverige helt tappat sin auktoritet.
Men så kommr vi till de orsaker m gör barnen "ovilsamma" - en ny term av John som upplöstes under dagen- början med svek
De barn som har råkat ut för mycket svek- av orsak eller annan- litar inte på vuxna, inte heller alltså läraren- det händer ju att i en besvärlig klass lärarna byts rätt ofta...
Dagens alla barn har svårt med besvikelser och ett bra sätt att få sitationen under koll är att förbereda klassen för allt nytt- även sådant som inte är så trevligt. Ge tid att hantera kommande besvikelser helt enkelt.
Viktigt är också att läraren SER alla sina elever - kom genast att tänka pä Michele Borba från USA; Californien vars kurs jag deltog i någon gång i slutet av 90-talet -ska ännu plocka fram hennes material... kolla- så sant
https://myframeworks.org/emotional-intelligence-experts/dr-michele-borba/
Det jag bäst minns från hennes kurs var orden " I AM HERE TO BE SEEN" - detta nämnde också John.
Följande punkt i listan om "understimulerade" elever hänger ihop med motivation och även de krav som ställs- för lätte eller för svårt gör att intresset tappas helt! Här har vi litet stastik på en britande pliktkänsla hos dagens ungdom i Sverige_ dagligen är 20-25% av eleverna frånvarande och otaliga förseningar sker under dagens lopp.
I värsta fall känns hela skolan helt ointressant och betygen har ingen betydelse. I dessa fall hjälper det om läraren kan göra sig och sitt ämne intressant och skapa motivation - ingen lätt grej det heller!
De strategilösa eleverna har hjälp av en bra studiehandledare som kan komma igång med olika sätt att studera och strukturera sina studier. Snabba framgångar utan träning hör till dagens melodi- att trist sitta och plugga på någon ordlita är ju heeelt slött.... Strategin för lärande måste synliggöras- det finns inga genvägar- men när man vill får man hjälp-hittar man en plan - provar man sig fram -lär sig = självkänslan stärks.
LYSSNA-REPETERA -LÄR!
Motiverad till andra tyrkor/ talanger är ett intressant område man kan dra nytta av-
tex en bra fotbolls spelare måste kunna : jobba i grupp- vara uthållig- kunna fokusera på spelet- jobba målmedvetet och orka nevist hålla ut i våra situationer på en lång match. Egeneskaper som också behövs i skolarbetet...Kan man hitta en bro mellan hobbyn och skolan? Nyttiga egenskaper?
FYSISKA grejer att bemärka är förstås att SOVA tillräcklig ÄTA frukost innan skolan-komma i tid -läsa sina läxor --- altt sådan tinverkar på hur man känner sig då dagen börjar!
MOTIVATION är en mycket viktig del av den relationsbundna nya skolan och då finns en trekant med hörn som AUTONOMI(=beslutsfattning) - syfte (=orsak) och MÄSTERSKAP (=jag kan) som eleven måte hitta i sin läroprocess.
Det gäller alltså att veta varför man är iskolan och vad man kan lära sig?
_John nämde till slut ännu nyaste forskningarna i lärarnas kroppspråk, och gav os en intressant aspekt om hur man får alla att jobba:
Då du ber eleverna "sätta igång" med arbetet, vänd dig snett mot tavlan du skrivit uppgiften på då du berättar detta. Mycket klarare än att bara prata ut i luften !
-Det, vilket "system" av Steinberg anses vara bättre sades inte - forskare bara "konstaterar" .Så slutsatser får läsaren alltså dra själv!
Det svenska skolsystemet och valbarheten presenterades även av ambassadör Liisa Talonpoika- mer om hennes föreläsning om Sverige och övriga seminarium under dagarna litet senare!
En allmän observation och konstaterande av John Steinberg var att: Välfärdssamhället ger förväntningar på att allt som man vill ha finns att få_ tja-a då blir man ju van att få vad man vill ha. Och motsatt fakta ger STOOR besvikelse åt den moderna människan!
Vi blev välomhändertagna på Finlandshuset i Norrmalm och hela resan var mycket lyckad- mer om de övriga föreläsningarna och programmet senare - på finska.
Uteliaisuuteen, oppimiseen ja jopa elämänhallintaan liittyvä, usein myös hevosasioissa kantaaottava blogi, missä reflektoin arjessa elettyä elämää niin töissä kuin opinnoissakin ja mahdollisia "ahaa"-elämyksiä ja edistymistä. Omassa taustassa ratsastuskoulu ja -opetus yritystoimintaa 30 vuoden ajalta, josta hyvä peili elinikäiseen oppimiseen! Huumorinkukka kukkii talvellakin, joten sitä yritän parhaani mukaan myös viljellä - niin opinnoissa, töissä kuin yksityiselämässäkin että jaksaa!!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti